Begane grond volstorten met beton

MarcoVDM

  • #1
Beste leden,

Wij hebben een jaren 30 woning gekocht in eindhoven en krijgen 20 november de sleutel. De vloer in de huiskamer bestaat uit een houten vloer die op houten balken ligt. Hieronder is een kruipruimte aanwezig. Wij willen graag vloerverwarming en willen daarom de vloer er volledig uit halen en volstorten met beton. Mijn ouders wonen 4 deuren verderop en hebben exact hetzelfde huis, onder hun kruipruimte ligt gewoon zand, ik ga er dus vanuit dat dit in ons toekomstige huis ook ligt. Tevens zijn er aan de achterzijde van het huis 2 kleine roostertjes aanwezig in de grond tegen het kozijn die zorgen voor de beluchting van de kruipruimte (origineel volgens mijn vader die er al 35 jaar woont). Ik weet niet of ons toekomstig huis deze ook nog hebben.

Nu heb ik de zoekfunctie al gebruikt en diverse topics gevonden. Wat ik hieruit heb kunnen halen:

1. ophogen met zand
2. folie plaatsen
3. isolatie plaatsen van minimale R waarde 2,5 wat vaak neerkomt op tempex van 10cm
4. 10 cm beton met wapening op 2á3 cm van de isolatie
5. vloerverwarmingsleidingen plaatsen op rooster of speciaal hiervoor gemaakte noppen platen
6. dekvloer 7cm

Nu heb ik een paar vragen:

1. zand -> folie -> isolatie -> beton etc. of zand -> folie -> beton -> isolatie etc.?
2. randisolatie voor dekvloer of ook voor het beton?
3. Hoe zit het met mogelijk optrekkend vocht langs te muren ivm geen beluchting meer? (heb iets gehoord van muren impegneren wat peperduur schijnt te zijn).

Alvast bedankt!
 

Marcn88

  • #2
Opbouw van de vloer is vulzand dampscherm isolatie(10cm pir een rd waarde van 2,5 was 15 jaar geleden) ruwe betonvloer 10cm ontkoppelingsmat vloerverwarming in 6 cm cement dekvloer randiso alleen bij de dekvloer
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Waarom niet de kruipruimte in stand laten en een (lichtgewicht) PS-combinatievloer gebruiken?
 

MarcoVDM

  • #4
@Marcn88: Thanks voor je reactie. Dus ik hoef me geen zorgen te maken over optrekkend vocht in de muren?

@ijkenhout: Ik heb het even gegoogled. Wat zijn de voordelen van zo een systeemvloer?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #5
de voordelen van zo een systeemvloer?
Het gaat vooral om de voordelen van een kruipruimte.
Je hebt het zelf al over vocht. Wat je ook doet, het kan fout gaan en met een kruipruimte kan je er dan nog bij.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Ventilatie onder de vloer is ook beter. Dat gaat het beste met een kruipruimte. Maar als je ouders geen vochtproblemen hebben, hoef jij het ook niet te verwachten.

Een isolatiewaarde van 2.5 is niet van deze tijd. Kies minimaal 3.5.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ventilatie onder de vloer is niet beter.
tegenwoordig zijn er prima methode om zonder kruipruimte te bouwen.

als er vocht is is het onderbreken van het capillair vocht in de muren in combinatie met een kruipruimte loze vloer een goede gezonde oplossing.

je moet uiteraadt wel zorgen dat je de afvoeren etc goed aanlegte en achter de woning een ontstoppingstuk plaatst zodat je het kunt doorspuiten mocht dat nodig zijn.
 

MarcoVDM

  • #8
Bedankt voor de reacties. Aangezien er eigenlijk niks onder de woonkamer door loopt is het niet nodig om een kruipruimte te hebben. Het riool loopt helemaal van voor naar achter onder de hal vlakbij de muur tussen ons huis en dat van de buren. Hier is al geen kruipruimte aanwezig, in de hal ligt een terazzo vloer. Ik zal voor een isolatie gaan van minimaal 3,5 :klusjesman:
 

MarcoVDM

  • #9
Nog even een vraag betreffende de isolatie. Ik ben van plan voor EPS platen te kiezen, is EPS100 sterk genoeg of moet ik een andere hebben? Tevens las ik een tip om in plaats van bijvoorbeeld 12cm dikke EPS platen 2x 6cm te pakken en deze haaks op elkaar te leggen zodat je de naden extra afdekt. Dit klinkt logisch en ik neem aan dat dit geen kwaad kan?
 

MarcoVDM

  • #10
Update:

We zijn inmiddels bezig met de renovatie. Omdat er 2 kolommen geplaatst dienen te worden zullen er 2 poeren samen met de betonnen vloer gestort moeten worden. Hierdoor zullen wij kiezen voor isolatie tussen het beton en de dekvloer omdat we anders een koudebrug hebben bij de poeren.

Nu werd hier al gezegd dat een rd waarde van 2,5 achterhaald is, wat is de norm momenteel? Ik kan bijvoorbeeld 2x6cm haaks op elkaar plaatsen om zo een rd van 3,30 te halen, of is dit nog niet genoeg? En heeft het wel echt zin om 2 lagen te plaatsen ipv 1 laag van 12cm?

Dan de dekvloer, wij willen op de isolatie netten leggen om de vloerverwarming aan te knopen. Hoe dik zou de zandcement dekvloer moeten worden als we deze op isolatie leggen? Ik zat te denken om een vloeibare zandcement dekvloer te laten storten omdat dit handig is en zelfnivellerend is, wat denken jullie?
 

Marcn88

  • #11
Kijk ook eens naar een b keuze pirplaten deze zijn wat drukvaster dan eps, dit omdat je de iso wil plaatsen tussen beton en dekvloer dient de isolatie goed drukvast te zijn.
Ik heb hier zelf ook mee aan het stoeien geweest en de b keus was goedkoper en isoleerde meer dan de eps bij gelijke dikte
 

MarcoVDM

  • #12
Bedankt Marc, dan gaan we voor de b keus pir platen. Weet jij zo of de dekvloer dikker moet worden doordat deze niet direct op het beton komt te liggen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu