Beamer scherm ophangen

Jonguuh

  • #1
Goedemorgen klussers!

Ik heb een beamer + projectiescherm gekocht, nu wil ik die graag ophangen alleen weet ik niet zo goed of dat wel een goed idee is.
De reden dat ik twijfel is omdat ik het op zolder wil ophangen precies op het stukje waar de dakkapel is.
Het projectiescherm (Zie foto) moet bevestigd worden aan de muur en het plafond.
De muur is super dun en ik weet niet goed wat voor materiaal het is, en het plafond is van gipsplaten en ik weet niet waar de balken zitten.
Nou had ik gelezen dat je gipsplaat pluggen kan kopen maar ik weet niet of die het gaan houden,ik schar dat het scherm zo tussen de 8kg/10kg zit.

Mocht ik dit bericht verkeerd hebben geplaatst laat even weten ik ben nieuw :mrgreen:

Alvast bedankt!

 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik zou op de plek waar dat ding moet komen te hangen een strook multiplex 16 mm aan de muur bevestigen. Wat ruimer in hoogte dan het eigenlijke scherm.

Die kun je met net zoveel (gipswand-)pluggen als je maar wilt bevestigen. Eerst bepalen waar de schroeven voor het scherm straks moeten komen, want op die plekken mogen geen schroeven voor de wandbevestiging komen.

Dan regelmatig verdeeld een aantal gaten 4 of 4,5 mm boren en die met een verzinkboor een stukje verzinken zodat de (verzonken) schroefkoppen straks niet in de weg zitten.

Vervolgens aftekenen waar de strook moet komen hangen en de twee uiterste gaten aftekenen. Daar pluggen aanbrengen, schroeven erin en de rest van de gaten met een dun boortje (4 mm steen) door de gaten in het hout boren. Zit alles netjes op z'n plaats.

Dan de strook er weer af en alle gaten opboren voor pluggen. Waarna definitieve ophanging.

Voordeel hiervan is dat je de krachten verdeelt over meerdere pluggen. En mocht er éentje niet goed lukken is dat nog niet zo'n ramp, of je boort ernaast een extra gat. Dan moet de strook er wel weer even af om de plug aan te brengen, tenzij je slagpluggen gebruikt. Maar die zijn weer niet zo geschikt voor gipsplaat.

Mocht de muur zo slecht zijn dat je er echt nauwelijks iets aan kunt ophangen dan zou je ook kunnen overwegen een plaat multiplex vanaf de vloer tot bovenaan toe te bevestigen. Omdat het een groot oppervlak is zou dat eventueel ook met een montagekit kunnen. Maar owee als je het weer weg wilt halen... en het is wel zwaar. Schroeven kan ook, als het op de grond steunt heeft het vrijwel niets te houden.

Je hebt de dikte van 16 mm nu eenmaal nodig om de schroeven van het scherm fatsoenlijk in het hout te kunnen draaien.

De gehele plaat kun je met matte acrylverf in dezelfde kleur schilderen als de muur, dan zie je er vrijwel niets meer van! Om kromtrekken te voorkomen is het wel verstandig dat (eén keer, alleen grondverf) aan beide kanten te doen. :wink:
 

Jonguuh

  • #3
Ik weet niet precies of dat handig is, ik heb aan de mensen thuis gevraagd of ze een paar fototjes konden maken zodat je misschien een beter idee heb hoe het zit.
De muur is super dun en van gips gemaakt, ook het vervelende aan deze muur is dat die inbouwkastjes in de weg zitten voor steunbalken.

Hier zou ik graag dat scherm willen hebben:



Bruine muur is van gips en vrij dun, achter die muur zit niks meer omdat het een dakkapel is.

Ook dat stukje wat naar beneden valt (foto 2) is van gips en klinkt erg hol als je er op tik.






Bedankt!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Jonguuh schreef:
ik heb aan de mensen thuis gevraagd...
Doe je het in opdracht?
Heb je een klussenbedrijf?
 

Jonguuh

  • #5
Nee :lol:
Ik zit op me werk en heb aan me ouders gevraagd of ze die foto's konden maken, mijn vader heeft ook niet zo'n goed idee wat de beste oplossing is en kan zelf niet klussen i.v.m. rugklachten.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ok. :wink:

Het is erg lastig te bepalen wat je dan zou kunnen doen. Misschien kan er een balkje in (metalen) balkdragers geplaatst worden, waarbij één drager op de dwarse kant zit en één aan de andere, op de foto niet zichtbare kant.

Zoiets als dit:

 

Jonguuh

  • #7
Ja! dat is een goed idee, maart bedoelt u dan dat ik de balk moet monteren aan het stukje dat naar beneden valt of moet ik een gat maken waar die balk dan in gaat?
Het doortrekken van die balk tot aan de andere kant is helaas geen optie i.v.m. rolgordijn dus ik heb zelf het idee dat ik een balk verticaal aan het einde neerzet en daar die horizontale balk op laat rusten.
Mocht dit niet de oplossing zijn is het dan aan te raden dat ik speciale gipspluggen/gipsparapluutjes gebruik om het alsnog in het plafond en de muur te monteren?



 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Tja, als je beetje voor beetje prijsgeeft wat de situatie is, dan krijg je allerlei waarschijnlijk onbruikbare suggesties. En bezorg je een ander nog een hoop werk om die suggesties zo goed mogelijk te beschrijven.

Eerst plaats je een foto van een rechte muur met zo'n scherm erop, vervolgens blijkt de situatie totaal anders. Maar geen foto van de linkerkant...
bedoelt u dan dat ik de balk moet monteren aan het stukje dat naar beneden valt of moet ik een gat maken waar die balk dan in gaat
Ik bedoel dat je die balk zou kunnen monteren mbv een balkdrager (even googelen graag met afbeeldingen).

Verder zou ik het niet weten. Ik denk zelf dat als je er een strookje multiplex tegenaan zet en met gipsplaatschroeven vastzet, het best wel zal houden. Zoals dus in mijn eerste reactie.

Maar misschien heeft iemand anders aan de hand van de (nu hopelijk complete) foto's nog suggesties?
 

Jonguuh

  • #9
Mijn excuus ik stond daar niet bij stil.
Dus als ik het goed begrijp:

Een strook multiplex ter grootte van het projectiescherm zelf(Waar het doek ingerold zit) bevestigen aan de muur met gipswand pluggen, laat maar zeggen om de 20cm een plug en daarop het scherm monteren.

Nogmaals excuus voor de onduidelijkheid, ik zelf weet natuurlijk hoe de andere kant er uit ziet stond er even niet bij stil dat jullie dat natuurlijk niet weten :oops: :lol:

Ik ga vanmiddag lekker klussen, vinden jullie het leuk om het resultaat te zien?


Bedankt!


update

boodschappenlijstje:

Hardhouten multiplex 61 x 122m 15mm hier haal ik dan 2 delen uit

Sencys gipsplaatplug zelfborend met schroef 13 x 32mm

Sencys plaatschroef verzonken kop zelfborend RVS 4,8mm 32mm
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
8 tot 10kg is niet zoveel. Kan dus rechtstreeks in de gipsplaat. Maar met een stuk multiplex erachter is beter/flexibeler. Losse palen eronder zijn overbodig.

Aandachtspunt bij gipsplaten is dat er nog wel eens een dampremmer achter zit. In dat geval kan je daar beter geen gat in maken.
 

Jonguuh

  • #11
Ik nog even bedankt zeggen voor de reacties, heeft goed geholpen!

Heb een multiplex plaat aan muur bevestigd met holle wand pluggen en daarop het projectiescherm.





 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
:prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu