Be-/ ontluchting nieuwe badkamers

Bassss

  • #1
Beste klussers,

Ik heb op het betreffende onderwerp flink gezocht, maar duidelijk is het mij nog niet. Wat is precies het verschil tussen be- en ontluchten van afvoeren?

Concreet zit ik met het volgende.

Ik moet twee badkamers bouwen. De afvoeren van de ene badkamer (wastafel, douche, bad) wil ik laten uitkomen op de standpijp van de twee losse toiletten. Die standpijp staat uiteraard op het hoofdriool en loopt door tot boven het dak.

Voor de tweede badkamer, aan de andere kant van het huis, moet ik nieuwe afvoeren (douche, wastafel en wasmachine) aanleggen. Ik ben voornemens die direct op het hoofdriool aan te sluiten. Ten aanzien van de eerste badkamer voorzie ik geen problemen. Hoe zit dat bij de tweede badkamer? Moet daar nog iets be- of ontlicht worden? Hoe kan ik dat het meest eenvoudig doen? Y-stuk bij de wasmachine?

Lees graag jullie ideeën.

Groet,

Bas
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Wat dacht u van een schets ?
 

Fiesiekus

  • #3
De ontluchting is in orde.
U kunt nog 2 beluchters (ventielen) plaatsen:; in elke badkamer 1.
Dit om te voorkomen dat door het wegstromende afvoerwater sifons worden leeggetrokken. Indien de diameters van de leidingen voldoende groot zijn; is die kans echter gering.

Plaatsing als 't kan op 't eind van een streng; d.w.z. zo ver mogelijk van de aansluiting op de standleiding/hoofdriool vandaan.
 

Bassss

  • #4
De ontluchting via de standpijp is dus niet aangesloten op de 2e badkamer (wasmachine, wastafel en douche). De diameter van de afvoeren is daar 40.
De afvoeren in de 2e worden 50. Ik denk dat ik dan in eerste instantie maar geen beluchters installeer.

Een schets van de hele boel is een beetje lastig.

Groet,

Bas
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
De situatie inschatten via een PC zonder schets is ook een beetje (boel) lastig.

De beantwoorders moeten het wel via een PC doen, en de zaak op afstand bekijken. Daarbij zijn ze niet helderziend.

Zij doen moeite voor jou, mag best ook iets voor gedaan worden dus. :?
 

Bassss

  • #6
Op welke wijze kan ik die tekening het beste maken? Kan ik dat met pen op papier tekenen, scannen en mailen?

Groet,

Bas
 

Fiesiekus

  • #7
1 ontluchting is voldoende, die werkt voor het hele systeem (beide badderkamers). Die afvoer van 40 mm is krap; dat zou bij het leeglopen van het bad tot onderdruk en blurpende syfons kunnen leiden.
 

Bassss

  • #8
Voor alle duidelijkheid, de 2e badkamer (wasmachine, douche, wastafel) is niet aangesloten op de standpijp van de toiletten. Alleen deze badkamer heeft afvoeren van 40, de andere badkamer (met bad) krijgt overal 50.

Groet,

Bas
 

Fiesiekus

  • #9
Voor alle duidelijkheid,
Fiesiekus schreef:
1 ontluchting is voldoende, die werkt voor het hele systeem (beide badderkamers).
Die wasmachine, kan voor leegtrekkende sifons zorgen. Zet daar nu een beluchtingsventiel stroomopwaarts ben je zeker van blurpende sifons af.
 

Bassss

  • #10
Fiesiekus schreef:
Die wasmachine, kan voor leegtrekkende sifons zorgen. Zet daar nu een beluchtingsventiel stroomopwaarts ben je zeker van blurpende sifons af.
Wat bedoel je met stroomopwaarts? In een Y-stuk waar de wasmachineslag in gaat?

De 2e badkamer wordt dus niet ontlucht door de standpijp. Ik begrijp van je dat dat geen probleem is?
 

Fiesiekus

  • #11
Niet bij de wasmachine zelf, maar de leiding waar die sifon op uit komt. En stroomopwaarts is tegenover stroomafwaarts. We weten echter niet (zelfs niet bij benadering) hoe e.e.a. eruit ziet qua aansluitingen en leidingen loop.

Tweede punt = goed begrepen :lol: het riool moet ontlucht worden. Waar dat gebeurt maakt geen spat uit.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #12
Bassss schreef:
Op welke wijze kan ik die tekening het beste maken? Kan ik dat met pen op papier tekenen, scannen en mailen?
Wat je maar wilt, tekenen in een programma (moet je wel kunnen...) mag ook.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #13
Ik ontving deze tekening:



Klik op de afbeelding voor een grotere versie.
 

Fiesiekus

  • #14
Ik zou de afvoer van het bad direct naar de standpijp voeren en niet koppelen aan de afvoeren van douche/wastafel.

In de wasmachine-versie: afvoer van wasmachine doortrekken naar riool waar dat naar beneden gaat (als ie dat doet) en ook niet koppelen aan wastafel/douche-afvoer. Als dat niet kan dan pas zo ver mogelijk voorbij de afvoerkoppeling douche/wastafel op 't riool aansluiten..


Verder....vind ik 't wel mooi zo.....
 

Jacovrie

  • #15
Zal proberen het verschil tussen beluchting en ontluchting op een begrijpelijke manier aan te geven.

Wanneer er water door de afvoerpijp stroomt verplaatst deze de lucht er voor, m.a.w. deze wordt voor het water uitgeduwd. Deze lucht moet weg kunnen. Voor een deel gebeurt dit via het gemeentelijk riool, maar het grootste deel moet via een ontluchting, vaak een pijp die tot het dak (bijv. een ontluchtingspan). Wanneer de lucht niet weg kan loopt het water heel langzaam weg.

Bij het verplaatsen van water door de afvoerpijp wordt voor de lucht voortgeduwd, maar achter de waterkolom ontstaat een zuigende werking, omdat de lucht eigenlijk wordt verdund. Hierdoor ontstaat er onderdruk.

Wanneer een afvoersysteem niet goed is aangelegd en er onstaat onderdruk, dan worden de sifons die achter de waterkolom liggen leeggezogen. In dat geval is de beluchting niet goed en is het een zaak dat er na de waterkolom lucht wordt toegevoerd en dat kan d.m.v. een beluchting waar lucht mee naar binnen wordt gezogen.

Wanneer er veel afvoeren op een standleiding zijn aangesloten, hiervoor zijn trouwens richtlijnen, dan is het verstandig de afvoeren haaks op de standleiding aan te sluiten. Hierdoor is de kans op het ontstaan van onderdruk minder groot.
 

Bassss

  • #16
Jacovrie, zeer helder antwoord, dank daarvoor.
Fiesiekus schreef:
Ik zou de afvoer van het bad direct naar de standpijp voeren en niet koppelen aan de afvoeren van douche/wastafel.

In de wasmachine-versie: afvoer van wasmachine doortrekken naar riool waar dat naar beneden gaat (als ie dat doet) en ook niet koppelen aan wastafel/douche-afvoer. Als dat niet kan dan pas zo ver mogelijk voorbij de afvoerkoppeling douche/wastafel op 't riool aansluiten..
Je advies voor de 1e badkamer zal ik ter harte nemen, bad komt niet bij de douche en de wastafel maar los op de standleiding.

Ik snap niet wat je bedoeld met "Als dat niet kan dan pas zo ver mogelijk voorbij de afvoerkoppeling douche/wastafel op 't riool aansluiten".

Vanaf de tweede verdieping loopt de afvoer door de muur tot onder de vloer van de begane grond en wordt daar aangesloten op het riool. De afvoeren wasmachine/ wasbak/ en douche moeten aangesloten worden op die ene leiding in de muur naar beneden. Wat is je advies voor de aansluitingen van de verschillende afvoeren op die ene naar beneden?

Ik hoop dat ik je antwoord nu wel begrijp.

Groet en bedankt voor de moeite
 

Fiesiekus

  • #17
Dat was mijn vraag eigenlijk: op welke verdieping staat de wasmachine. In die situatie die wasmachineafvoer doortrekken tot op het begin van het verticale deel van de afvoer; i.e. voorbij het punt waar wastafel en douche aangesloten worden.
 

Bassss

  • #18
Helaas, nog niet duidelijk.

Ik sluit de afvoer van de wasmachine aan op het vertikale deel. Kort voor die aansluiting op het vertikale deel, komen 2 Y-stukken, de ene naar de wastafel afvoer, de andere naar de douche. Is dat volgens jou bezwaarlijk?
 

Fiesiekus

  • #19
Da's precies wat ik bedoel :wink:, al kan je met 1 Y-stuk zowel douche als wasmachine aansluiten.
 

Bassss

  • #20
Nu ik mijn eigen verhaal lees, vraag ik me af of dat precies is wat jij bedoelt. Die Y-stukken komen in het horizontale deel. Begreep jij dat ook zo?

Ik heb het gevoel dat we er bijna zijn. :oops:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu