Bauknecht WA 8788 fuzzy logic pompt en centrifugeert niet

Cjw

  • #1
Mijn Bauknecht wasmachine WA 8788 fuzzy logic wil niet meer pompen-centrifugeren. Ik heb het filterklepje opengemaakt en er zowaar drie euromunten uitgehaald!
Dat was het.....dacht ik, maar nee hoor, hij wil wel wassen, maar niet pompen-centrifugeren.
Is daar (door een eenvoudige ik-kan-alleen-maar-op-kopjes-drukken wasvrouw) iets aan te doen? Of wordt het een monteur of zelfs een nieuwe wasmachine?
Help!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Loopt de afvoerpomp nu wel ?
 

Cjw

  • #3
Hoe bedoel je ´nu wel´ ? Nadat ik die munten uit de filter had gehaald hoor ik , als ik het programma Centrifugeren aanzet (15 minuten) dat er wel een klikje is, maar dat er niets gebeurt....
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Als er munten in de pomp zitten zal hij waarschijnlijk niet lopen.
Vermoedelijk zit er nog meer rommel in het pompfilter en/of pomp, de schoep moet u kunnen ronddraaien.
 

Cjw

  • #5
Ik heb inderdaad nog wat troep uit het filter gehaald; de machine gaat nu wel pompen en centrifugeren, maar maakt een vreemd en hard geluid, alsof er iets rammelt; ik kan alleen niet ontdekken wat dat dan zou moeten zijn. Enig idee?

Ben op zich wel blij dat ie alvast weer iets doet!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Kan de afvoerpomp zijn die dat geluid maakt, dan is hij versleten en moet vervangen worden.
Probeer even uit wanneer het geluid klinkt.
 

Rutger1973

  • #7
Hallo CjW,

Heb net hetzelfde probleem gehad met mij Bauknecht wasmachine (WT9840). Als ik hem alleen liet afpompen bleef het helemaal stil. De pomp draaide dus niet. Filter gecontroleerd en er zat veel inderdaad veel troep in. Ook zat er een elastiekje om/achter het schoepenrad van de pomp gedraaid. Om deze te verwijderen moest ik de pomp uit de machine halen. Nadat alles weer gemonteerd was bleek dat de pomp een beetje lekte (gelukkig staat mijn wasmachine in een lekbak). Er moet dus alsnog een nieuwe pomp in.
De pompen kunnen denk ik wel tegen een beetje troep maar het moet niet te veel worden want dan kunnen ze hun vermogen niet goed kwijt. Hierdoor gaan ze vermoedelijk vrij snel kapot (ben zelf geen monteur, maar wel ervaringsdeskundige ;-)
Een pomp vervangen is bij mijn machine overigens goed zelf te doen.
Ik ga in de toekomst wel wat vaker het filterhuis legen.
Succes!
 

Cjw

  • #8
Inderdaad: er zat een elastiekje om de as....hoe is het mogelijk dat het precies hetzelfde was! Dank voor het bericht.

Het 'rammelen' blijft echter. Het klinkt bij het begin van het centrifugeren alsof er ergens toch nog munten of zo zitten, maar dat is niet zo. Alle troep is er uit gehaald. Pomp toch kapot hoewel ie het gewoon goed doet?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Als het een magneetpomp is dan zit er speling op de as en gaat de pomp rammelen en later vastzitten, vervangen in dat geval.
 

Cjw

  • #10
OK, hoe doe je dat?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Oude eruit en nieuwe er in. :wink:

Eerlijk gezegd geen idee, ik ken alle types niet, als ik het zie lukt me het wel maar op afstand ? :oops:
 

Martien 59

  • #12
Voorfront onderste gedeelte er af waar de manchette in zit
en dan de pomp vervangen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu