Bauknecht vaatwasser GSI4853 pompt water niet af.

FransW

  • #1
Mijn Bauknecht vaatwasser GSI4853 TWIN pompt het water niet weg waardoor de machine dus vol water blijft staan. Het start lampje knippert dan in een constant tempo.

Als ik direct 230V op de afvoerpomp zet wordt het water netjes weggepompt. Het lijkt er dus op dat de pomp niet meer wordt aangestuurd.

Aanleiding van dit probleem is geweest dat er kortsluiting ontstond door een vergaan stekkertje wat parallel zat aan deze pomp.

Helaas zijn er nergens elektrische schema's te vinden dus mijn vraag is of iemand weet of er iets van een zekering in het 230V circuit naar deze pomp zit?

Bij voorbaat dank!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Volgens het principeschema wordt de pomp aangestuurd door een triac op het control board. Deze triac zal ongetwijfeld gesneuveld zijn door die sluiting.

Helaas zijn er geen schema's en printlayouts beschikbaar van zulke modules, en kun je dus alleen het gehele controlboard (laten) vervangen.

Sommige handige elektronici lukt het wel eens, alleen de betreffende triac op te sporen aan de hand van de bedrading en printsporen, en die dan te vervangen door een gelijk exemplaar. Dan is het natuurlijk veel goedkoper!

De onderdeelprijs van het control board is bij Bauknecht ca 134 euro.

PS: Helaas worden de principeschema's niet openbaar gepubliceerd en mogen ook niet afgestaan worden.
 

FransW

  • #3
Kees, bedankt voor de info, daar kan ik wel wat mee.

Volgens mij is M1 defect, ik ga het in ieder geval proberen.
Voor die ca. EUR 1,50 die zo'n triac kost is het wel te experimenteren.
De hele module vervangen kan altijd nog.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik denk dat je bij die handige elektronici behoort...

Succes, en: horen we nog even of het gelukt is?
 

FransW

  • #5
Ik heb de Triac vervangen door een nieuwe en kan gelukkig melden dat hij het weer als een zonnetje doet, en dat voor EUR 1.50.

Dank voor de ondersteuning !
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Klusidee Kees schreef:
Ik denk dat je bij die handige elektronici behoort...
Zeker weten dus! :wink:

Veel verder plezier met je vaatwasser, en bedankt voor de terugmelding!

Groetjes,

Kees
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu