Bauknecht droger wordt niet warm TRK2760

Katootje

  • #1
Mijn Bauknecht wasdroger TRK2760 wordt niet warm.

Dit was in 1996 ook al een keer het geval. Natuurlijk net buiten de garantie, maar toen was een automatische thermostaat één van de modificatie onderdelen en toen is de thermostaat door deze automatische thermostaat vervangen.
(Of is dat een verwarmingselement - dat kan ik namelijk op de laatste reparatienota terugvinden: verw elem.)

Ik moest dat vergelijken met een aardlekschakelaar. Als hij eruit zou knallen hoefde ik alleen maar een knopje weer in te drukken en dan zou hij het weer doen.

Gisteren bleef de was weer nat en koud, dus aan de achterzijde naar dit knopje gezocht. Hele achterkant eraf geschroefd en verder gezocht. Nergens iets echt kunnen vinden wat op dat knopje zou lijken behalve bovenaan op dat ronde ding in het midden (sorry ben niet zo technisch onderlegt - weet dus echt niet hoe al die dingen heten - ik beschrijf het maar gewoon) :oops:

Bovenop dat ronde ding zitten 2 draden en daar in het midden zit wel een rood soortig knopje, als van een balpen. Maar ik vrees dat ik dat alleen met grof geweld kan indrukken, beetje kracht geeft nog geen beweging in dat knopje. Verder kan ik aan de achterzijde niet iets van een knopje vinden.

Machine draait gewoon zijn programma af. Warmtewisselaar is schoon, filter is school. het is een condensdroger, maar ik laat het water aflopen via een slang naar het bad, dus niet meer naar die bak bovenin.
Maandag is de HAS weer bereikbaar, maar de monteur gaf mij toen het idee dat ik dit makkelijk zelf zou kunnen doen.

Alvast bedankt

Karin
 

Co de Witgoedman

  • #2
"Bovenaan dat ronde ding met die balpenpunt" is inderdaad de resetthermostaat, indien deze is hersteld kunt u drukken wat u wilt, hij klikt daarna niet meer. Probeer hem nu nog eens, anders is denk ik het element kapot.

Succes.....
PS goed beschreven hoor :wink:
 

Katootje

  • #3
Hoeveel zou hij ongeveer moeten uitsteken? Is nu iets minder dan een centimeter. Ik heb redelijk wat druk uitgeoefend, maar de droger blijft koud. Zal het nog eens proberen. (alles weer open schroeven - die dingen zitten echt op een handige plek :? )
Kan ik dat ding er anders makkelijk zelf uithalen als hij kapot lijkt te zijn? En waar kun je dan een nieuwe halen? - Als het zelf te doen is, is het natuurlijk zonde om je blauw te betalen aan voorrijkosten.

En hoe kan zo'n ding kapot gaan? Warmtewisselaar maak ik regelmatig schoon. Maar er blijft met twee voetballende jongens natuurlijk regelmatig nog wat zand achter in de kleding. Ik zuig het allemaal wel redelijk uit, zo goed en kwaad als het gaat, maar kan dat invloed hebben op de levensduur van het verwarmingselement of spelen daar andere factoren een rol? (in het kader van voorkomen is beter dan..)

Ik ga nog eens schroeven en met wat meer vertrouwen nog eens op die rode knop drukken.
Bedankt tot zover.

Karin
 

Katootje

  • #4
Update:
Het thermostaatknopje en het dingetje (lijkt op dat thermostaatding, maar dan zonder knopje en iets platter) dat ernaast zit zijn doorgemeten door de onderdelenvakman en goed bevonden. Ik heb het nu voor elkaar gekregen dat het verwarmingselement eruit is.

Kun je dat ook zelf doormeten? Op het oog ziet het er goed uit. Al die dunne staafjes lijken heel, maar daar schijnen (volgens de onderdelenman) ook 2 dingen op te zitten (hij noemde een naam voor die dingen, zoals dat thermostaatding - even zoeken op het forum, klixons klinkt mij wel bekend in de oren) die kapot kunnen zijn, maar die kun je wat minder makkelijk loshalen, dus nu met het hele element naar de onderdelenman.
 

Katootje

  • #5
Update:
Het verwarmingselement is bij de onderdelenman getest en is niet kapot.
Waar zou ik nog meer naar iets kunnen zoeken? Want alle dingen die ik hier voorbij heb zien komen zijn ondertussen getest en in orde bevonden.

Zijn er nog nog meer plekken waar de temperatuur geregeld wordt?
Voorin bij de deur, waar het filter zit, zitten ook nog draadjes. Doen die nog iets met de temperatuur?

Karin
 

W.A. Vijn

  • #6
De Witgoedman heeft u al netjes op weg geholpen.

Het knopje heb ik nog nooit gemeten en maakt ook niet zoveel uit hoe hoog deze staat, en hiervoor is geen vaste maat. Als hij niet gewoon met zachte hand kan worden ingedrukt is hij nog gewoon goed(?).

Er zou nog een thermostaat in de lucht/ventilatiekamer kunnen zitten. (bij de motor) Maar anders zal u toch, als alles volgens u goed is, er toch een monteur bij moeten komen. Groen en geel worden van nijd is soms erger dan blauw worden van een monteur en de kosten daarvan.
succes
 

Katootje

  • #7
Dat klopt, maar 40 euro voorrijkosten betalen om iemand een knopje te laten vervangen wat ik zelf kan, vind ik niet nodig, dus die opties onderzoek ik eerst.

Er is niets kapots te vinden, dus nu zal de monteur op moeten komen draven. De droger is bijna 10 jaar oud. Als de reparatiekosten de prijs van een nieuwe gaan naderen ben ik wat verkeerd bezig denk ik.

Zeker als het grootste deel van de prijs voorrijkosten en uurloon zijn en de droger over een jaar het in zijn geheel toch nog begeeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu