Barokke bank schuren en verven

Bjornster

  • #1
Óla,

Ik heb een Barokke bank gekocht, alleen wil ik het houtwerk schuren en verven.... (zilver) weet iemand hoe ik dat het beste kan doen? I.v.m. Al die krullen en nerven en tierelantijntjes en tijntjes...

Iemand ervaring of idee? Alles is welkom, hoe moet ik bijvoorbeeld ook de stof beschermen en hoe krijg ik de vernis/olie laag eraf.... Hoe moet ik schuren , zijn er hulpstukken of zo? Groetjes,

bjórn





 

EdP

  • #2
Dit soort meubelen is weer een stapje hoger qua moeilijkheidsgraad denk ik. Mijn voorzichtige inschatting zou zijn dat de bekleding er geheel af zou moeten en dan het houten frame in een loogbad. Ik zou het aan een ambachtelijke meubelmaker overlaten.

H@ns?
Kees61?
 

Bjornster

  • #3
Ik heb wasbenzine gekocht om te ontvetten en super verf (hechter) reiniger van HG ... is dat goed?
Heb ook doorzichtig kaftpapier dat plakt aan 1 kant en tape gekocht om de stof te beschermen en grondlak in spuitbus en verf in spuitbus....
Doe ik het zo goed en hoe goed te doen?

Groetjes
 

Kees61

  • #4
Je kunt er niet behoorlijk aan werken met de stof er op. Ik zou in ieder geval de stof er af laten halen door een stoffeerder en er later ook weer door hem op laten zetten.

Als het een wat ouder bankstel is dan is het misschien vaak in de was gezet? Dat moet er eerst af. Daarna overal even dood schuren, of met een scotchbrite opruwen.

Spuiten zal niet meevallen vanwege het snijwerk waar je niet goed in komt met de spuit(bus). Je spuit op andere plaatsen snel te veel lak als je bezig bent om ergens diep in het snijwerk te spuiten en dan gaat de lak lopen.
Ik ben blij dat ik dit soort werk nooit hoef te doen :-)

Je moet in ieder geval proberen hoe de nieuwe lak zich verdraagt op de bestaande laklaag. Probeer het op een stukje dat niet in het zicht staat. Het kan zijn dat de lak gaat branden. Niet in de fik maar hoe zal ik het zeggen.. de oude laklaag gaat reageren met de nieuwe laag.

Op zilver (aluminium ral 9006 ?) zou ik ook nog een laag blanke lak spuiten. NIET meer de aluminium lak schuren voor de blanke lak! want dat ziet er dan niet meer uit, je ziet iedere schuurkras.
Het blijft een dievenbaan.
 

Bjornster

  • #5
Hey kees, bedankt voor de reactie.

Ik heb zelf het idee om (natuurlijk) alle was er af te halen door met wasbenzine er een aantal keer overheen te gaan, goed reinigen met water. Dan met dat speciale spul van HG en dan 2 grondlagen spuiten.

Ik denk zelf dat het spuiten wel meevalt met het snijwerk, het hoeft niet overal egaal te worden en doe het liever spuiten in verschillende laagjes dan diep spuiten.... Volgens mij moet het dan zo'n 16 uur drogen en dan gaat de verf er op...

Zei je nou ook nog een laag grondverf over het zilver? Waar is dat goed voor? Is dat niet een beetje zonde van het zilververf? Vergeef me voor mijn eventuele onwetendheid!
Dat spul van Hg is trouwens een soort reinigen zonder schurenspul dus ik ben benieuwd en ik heb op deze site geleerd dat een goede ruw gemaakte oude vernislaag een prima basis is!?

Thanx by the way.....

De stof wil ik laten zitten dus als iemand afdektips heeft? Ik vond zelf mijn eigen verzinsel wel goed om doorzichtig kaftpapier op de stof te plakken en met tape nog eens af te sluiten tussen kaftpapier en de pinnen die de stof aan het hout vast pint.
 

EdP

  • #6
De was kun je verwijderen met terpentijn (niet terpentine). Wasbenzine is daar geloof ik niet het geschikte middel voor.

Wat zijn we lekker laat zeg.
 

Bjornster

  • #7
Dat lees ik nu ook inderdaad over die terpentijn, maar ik heb nu al een fles wasbenzine gehaald en ik heb ook gelezen dat dat ook kan.... en er zit niet veel was op, meer meubelspul van pledge en er komt niet veel bruin vanaf..... enig idee over het afdekken van de stof en grondlaag etc?

groetjes
 

Kees61

  • #8
Nee, geen grondverf over het aluminium, maar blanke lak. Ik vind aluminiumverf nogal kwetsbaar.

Die spijkers waar je het over hebt zijn siernagels, daar zit de stof niet mee vast.
Je kunt de stofnatuurlijk wel afplakken met papier :) maar dat kan niet goed tegen water. Waarom plak je het niet met plastic folie af.
Ik weet verder niet welk schoonmaakspul je hebt. Is dat een soort afbijt?
Je begint wel meteen een groot projekt hoor. Probeer eerst eens iets kleins, een stoeltje ofzo.

Je kunt wel op oude vernis verder werken maar soms bijt een nieuwe laag de oude er af. Het brandt, net of je het heet maakt en blaren krijgt. Als je het goed doet dan moet je de sterkste lak onder gebruiken, dus niet met een 2 komponentenlak over een celluloselak gaan bijvoorbeeld. Maar je moet het maar even uitproberen, misschien gaat het wel goed.

Ja, Ed de pot verwijt Kees de ketel dat hij laat is :-) ach het is vandaag zaterdag, ik hoef niet de hele dag te werken.
 

Kees61

  • #9
Bjornster schreef:
meubelspul van ...
Oooh ik denk ineens ergens aan. Spuit toch maar dunne laagjes. Dat moet ook wel met lak met aluminium er in anders gaat de aluminium drijven en dat ziet er niet uit.

Als mensen het meubel hebben schoongemaakt met spul waar siliconen in zitten dan zijn de rapen gaar. Je kunt het nog afnemen met anti-siliconenspul maar je moet zeker dunne laagjes spuiten want de siliconen maken kratertjes in de lak. De lak trekt daar van het oppervlak weg.
 

Bjornster

  • #10
Het is ook plastic-folie.
Het is geen aluminium, maar zilververf acrylaat en de grondverf hetzelfde dus daar verwacht ik geen problemen mee.
Het is inderdaad een behoorlijke klus, maar geen stoeltje om uit te proberen....

Wasbenzine kan toch gewoon? Er komt niet veel troep vanaf dus het wordt voornamelijk de vernis ruwen...
 

H@ns

  • #11
Qua afwerking en aanpak is alles al gezegd denk ik.

Qua bankje zelf misschien nog iets:

Het is een Neo-Barok bankje, hoogstwaarschijnlijk 19e eeuw (Eclectisch / victoriaans)
De stijl is namelijk heel erg barok (C-motief, Krullen en onregelmatig maar allemaal symetrisch) maar het meubel zelf is rococo. (dit type bankje komt niet voor in de barok maar wordt in de rococo heel populair) De versieringen verwijzen dan soms weer naar de renaissance (leeuwen kopjes en festoenen) De gekapitoneerde bekleding verraad de 19e eeuwse smaak!

Voor stijlhistorici een geweldig object om het verschil tussen bepaalde stijlen te duiden en om aan te geven waarom het nu juist een neostijl is!

Goud spuiten en een tijgerprintje er op en je hebt een typisch voorbeeld van hedendaags eclectisisme!!

Kijk even of je hem zeker wel wilt overspuiten.. Niet dat het zo'n prachtig meubel is (smaakwise dan) maar het is voor een verzamelaar een zeer interessant object. Als het tenminste echt 19e eeuws is dan want dit soort meubels werden tot ver in de 20e eeuw ook nog wel gemaakt.

Als ie echt is kan ie zo in een museum (vanwege de anekdotische waarde)
 

Bjornster

  • #12
Óla,

Heb niet de indruk gekregen dat het een origineel bankje is hoor, dan had ik nooit de bedoeling gehad om het in eerste plaats aan te schaffen en te verpesten door het te gaan verven, wel prachtige uitleg, had zelf al een voorgevoel over rococo,maar mij kunstgeschiedenis is een klein beetje achter in mijn hoofd gaan zitten...
Wat een prachtige dag trouwens, dat wordt buiten spuiten....

Groetjes
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #13
Bekleding beschermen of afhalen, het hout goed afnemen met cellulose thinner (ja doe het buiten want het stinkt als de pest!), hechtpimer plaatsen en overschilderen met antiroestlak in zilverkleur.
Dan hoef je niet meer te vernissen achteraf.

Pledge is silicone, dus eventueel voor alle zekerheid wat antisilicone vloeistof toevoegen aan de hechtprimer.
 

Kees61

  • #14
Ja natuurlijk, die antiroestlak van dat hamertje, is prima spul. Dat kan je goed kwasten zodat je goed overal tussen de krullen kan komen en het droogt mooi strak op.
 

H@ns

  • #15
Mwdecor schreef:
Bekleding beschermen of afhalen, ....
En zo is het toch weer de echte schilder die tussen alle timmermannen spijkers met koppen slaat :P
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #16
:?: :shock:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu