Bankirai schutting beitsen voor andere kleur..advies kleur!?

Xon

  • #1
Hi,

Bezig met een schutting te maken (poortkant) van losse bankirai planken. Nu nemen veel mensen dit houtsoort vanwege de roodbruine kleur maar voor mij was dit puur vanwege het materiaal :)

Nu zijn de schuttingen aan de buurzijde veel donkerder. Aan de ene kant donkerbruin/grijzig geverfd en aan de andere kant bankirai hout wat na een jaar of 10 wel aardig grijs geworden is.

Omdat het al een iets hogere schutting willen we deze graag zo onopvallend mogelijk maken en het minst laten opvallen tegenover de twee buren.

Nu kunnen we wachten tot de kleur van het bankirai langzaam verweerd en wordt aangetast door het UV licht aangezien het dan vanzelf grijs wordt. Toch willen we dit liever iets sneller al wat kleuren maar wat is verstandig?!

Bij gebruik van bankirai olie wordt de kleur alleen maar intenser en minder snel grijs dus dat is de optie niet. Nu zijn er ook (van ceta bever) een aantal tuin beitsen te krijgen die transparant zijn. Transparant maar wel een kleur.

Maar hoe krijg ik nou, zonder het te overdrijven, een wat grijs/bruine kleur aangezien de originele kleur van bankirai natuurlijk ook nog een rol speelt.

Kleuren van de transparante beits lopen zo uiteen van licht grijs, grijs, eiken ebben, antraciet, merbau etc etc..

ik vind het zo zonde om elke keer een potje van 15 euro te kopen om te proberen.

Iemand suggestie wat het slimste is om te proberen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu