Balken verstevigen + nieuwe zoldervloer

Avante

  • #1
Hey allen, wederom een topic hierover :lol: .

Korte intro: Ik heb een nokverhoging laten plaatsen en nu wil ik mijn zoldervloer upgraden voor normaal gebruik. Ik heb al wat gelezen (oa op deze site) m.b.t. de vraag of mijn vloer voldoende draagkracht heeft en hoe te verstevigen. Opzich heb ik wel een idee maar nog wat twijfels / vraagtekens over exacte details.

Huidige situatie is: max overspanning 2.8m (naar tussenmuur) met balkjes van 105x50mm op hoh 52cm. Daarop ligt een balkje 30x20 (verwaarloosbaar volgens mij; die gaat sowieso weg), met daarop weer een houten plankenvloer (20mm). Vanwege de nokverhoging/kozijnhoogte kan ik niet eindeloos de hoogte in.

Wat ik nu overweeg is om de planken in hoogte op te dikken met 50 of 70mm balken ook 50mm breed (huidige balk) en dan aan de zijkant(en) eventueel ook nog platen te bevestigen van 20mm. Ik heb heel wat underlayment liggen en ik denk dat dit best geschikt zouden zijn voor de zijkanten, toch?

In principe was ik van plan om balken te kopen om erop te plaatsen, maar wat ik mij afvraag is: zou dezelfde dikte in underlayment 'als balk' misschien zelfs no meer draagkracht/stijfheid geven dan een 'normale' balk...iemand een idee?

Wat ik ook niet helemaal weet is hoe dat nou zit met de muurverbinding. Had hier heel verhaal getypyt haha maar korter door de bocht: gaat die muur connectie van maar 100mm hoge balk (met pas uit de muur meer hoogte) mogelijk een probleem geven? Is het echt veel beter/verstandig de muur uit te hakken hiervoor?


Momenteel denk ik aan die oude planken eruit (weet ik niet zeker, denk mogelijk dat die wat meer geluide veroorzaken/doorgeven dan platen van zelfde dikte?) en daarvoor underlayment platen (21mm) terug plaatsen. Maar is dat op zich stevig genoeg als 'ondervloer'? Het klint als zo weinig, is dat ipc genoeg voor 'normaal gebruik' verdiepingsvloer. BTW met bovenvloer wordt bijv. laminaat bedoel toch? En als laatste eigenlijk mijn nr1 vraag: wat zou ik kunnen doen om contact geluid tegen te gaan? Het is echt erg nu dus wil er best wat aan uitgeven / meer dan minimale doen.



Heel verhaal, hopelijk kan iemand mij met een van de vragen helpen! Thanks alvast voor reacties!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Lijkt me niet verstandig dit op een forum te beoordelen, dit is typisch iets voor een constructeur die ter plaatse alles kan bekijken en meer ziet en kan meten dan welke vakman op afstand.
Als u een vergunning nodig bent moet de bouw toch door een constructeur berekend zijn.
 

Avante

  • #3
Jan, bedankt voor je reactie, maar je begrijpt dat die niet super helpvol is...Misschien na een nachtje slapen of iemand anders die meer kan betekenen?

Ik had trouwens juist wat 'algemene' vragen niet zozeer speciek voor mijn constructie(technisch) maar bijv. underlapyment vs balk, is 20mm ondervloer voldoende, hoe om te gaan met muurbevestiging*, etc. In mijn verhaal hoopte ik alle te meten/zien info zo wel te hebben gegeven...Volgens mij is hier geen vergunning voor nodig.


BTW wel voorbij zien komen dat underlayment (multiplex) gebruikt kan worden aan de zijkant; maar ik vraag me dus zuiver theoretisch af of dat minder/beter is voor het tegengaan van doorbuiging dan 'normale' balk (zij het aan de zijkant voor verdikking, of bovenop voor herhoging).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu