Balkconstructie aan muur bevestigen

Er_nn

  • #1
Hallo,
ik ben van plan om een kleine slaapvide te maken. Afmetingen zijn 2 mtr x 1.90 (1.90 is de overspanning).
De dwarsbalken van 1.90 hangen met raveeldragers aan 2 liggers/draagbalken van 2 meter die ik aan de muur wil bevestigen.
Qua hout denk ik voor de dwarsbalken ongeveer 50 x 100 te gebruiken en voor de draagbalken denk ik iets dunner, circa 30 x 100.
Hierop komt een plaat van 18mm osb of underlayment

Nu vraag ik me vooral af hoe ik de constructie het beste aan de muren kan bevestigen?
Van de linkermuur weet ik dat het (rode) baksteen is, de rechter muur ben ik niet zeker van. Geen gipsplaat maar het klinkt niet zo solide als baksteen.

ik dacht zelf aan slagpluggen, of pluggen en bouten 8 mmmet carroseriering.. maar is dit stevig genoeg?
Iemand tipte slagankers maar ik weet niet of dat bij deze muren kan..

Alle tips welkom!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Je hebt hier toch al prima antwoorden gekregen? Zijn er specifieke vragen die overblijven?
 

Er_nn

  • #3
Inderdaad al prima antwoorden, waar ik er goed mee uit kom, maar het leek me dat breed informatie geen kwaad zou kunnen toch?

Qua specifieke vragen, ja misschien deze nog: ik sprak over constructie met raveeldragers maar zie dat er ook balkdragers bestaan, dat lijkt me mooier want dan kan ik de hoeken mooi op elkaar laten aansluiten. Alleen zou t dan kunnen met balkdrager zonder lip? Want die steekt te ver over voor de dikte vd balk, plus dan zit die lip weer in de weg voor de vloer..
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Je kiest inderdaad gewoon de balkdrager die het beste bij je situatie past. Zet ze vast met schroefspijkers.

 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu