Badkamerventilator met naloop

Manzana

  • #1
Ik heb een badkamerventilator met naloop laten installeren in de badkamer, welke aangesloten zit op het lichtknopje.

Nu is het probleem dat de ventilator IEDERE keer dat je het licht aan doet (20 minuten) blijft draaien. Deze tijd kan ik instellen, dat is het probleem niet. Het vervelende is dat de ventilator dan tijdens het douchen draait (of je moet het licht niet aandoen). Dus rustig douchen is er nu niet meer bij.

Ik wil dus eigenlijk de ventilator op de een of andere manier los schakelen zodat hij niet meer aangaat als het licht aangedaan wordt, maar dat ik hem pas ná het douchen kan inschakelen (met een trekkoordje of zo?). Is dit mogelijk, en zo ja hoe? Of heeft iemand een ander idee? Ik ben er al mee bezig geweest, maar het lukt niet.
De lichtschakelaar zit overigens over het plafond naar de andere kant van de badkamer aan de buitenkant (in de gang).
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Kan je de (enkele) schakelaar misschien nog vervangen voor een dubbele? Dan trek je vervolgens een zwarte draad erbij en sluit je alles aan.

Andere optie is een ventilator met vochtigheidsmeter, die sluit je dan niet aan via de schakelaar, zodat ie alleen aan gaat als het nodig is. Niet iedereen is tevreden met de werking van die dingen, maar bij mij werkt die uitstekend.
 

Kasperht

  • #3
Ik heb ventilator met naloop op basis van tijd & vochtigheid. Tijd is slechts 2 minuten, zodat na kort badkamerbezoek de ventilator niet lang blijft doordraaien. En als je bent wezen douchen blijft de ventilator doordraaien totdat al het vocht uit de badkamer is verdwenen en draait die dus langer door. Enige is dat je ventilator tijdens het douchen dan wel aanstaat, maar zo veel lawaai maakt dat toch ook weet niet? Ik irriteer me er totaal niet aan, kan heerlijk relaxt douchen met de ventilator aan (en doordat wij een kleine inpandige badkamer hebben heeft het als bijkomend voordeel dat de badkamer niet helemaal vol stoom staat na het douchen :)).
 

Manzana

  • #4
Nee, aan laten tijdens douchen is echt geen optie. Hij maakt gewoon veel te herrie (voor zo'n duur ding). Hij zit in de buitenmuur, dus dat zal het probleem wel zijn.
Terugdraaien van de tijd gaat ook niet, want hij stopt pas nadat je het licht uitgedaan hebt en zou je dus in het donker moeten douchen. Het is geen ventilator met vochtvoeler.
Extra draad trekken gaat ook niet, want het plafond is inmiddels dicht en we kunnen er niet meer bij. Alleen nog bij het gedeelte waar de ventilator zit en het gat voor het kastje (van de ventilator). Vandaar dat ik iets met een trekschakelaar wilde proberen, maar dat werkt blijkbaar niet vanwege het lichtknopje...
Zou iets met een klik-aan-klik uit unit wat uithalen? Iemand daar ervaring mee?
 

JP2007

  • #5
Als ik het goed begrijp heb je nu 1 knopje voor je lamp en ventilator,
als je een nieuw knopje koopt, kun je hem apart schakelen:



Is dat misschien een optie? (zelfde wat IJkenhout vertelde, maar dan even getekend ;))
 

Manzana

  • #6
Ik ga dat eens proberen!
 

JP2007

  • #7
:prima: succes
 

Kasperht

  • #8
Maar dan moeten er wel 2 schakeldraden liggen. Wij hebben vanaf de schakelaar 1 schakeldraad naar midden op het plafond, waarvan 1 draad naar de lamp gaat en 1 draad naar de ventilator...dus ik zou eerst kijken of er wel 2 schakeldraden zitten voordat je een dubbele schakelaar koopt...
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
En moet je dus een draad erbij trekken. Dat je plafond al dicht zit, maakt toch niet uit?
 

Elektro 1

  • #10
Nee, dat maakt niets uit. Je trekt een extra (zwarte) schakeldraad van je schakelaar naar de centraaldoos in het midden van de badkamer. Deze zwarte draad sluit je aan op de zwarte draad van de ventilator. Deze draad moet ook in de centraaldoos uitkomen. Ik had een soortgelijk probleem maar heb nu een ventilator die wel heel stil in gebruik is.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Merken en link verwijderd, forumnaam veranderd i.v.m. reclame, lees de forumregels.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu