Badkamermeubel met ytong blad. Latei nodig?

Maria10

  • #1
Hallo, ik heb een vraag: ik ga een badkamermeubel bouwen van Ytong. Het blad wordt 40 cm diep en 180 lang. Het blad is 20 cm dik, er zit een wastafeluitsparing in (ook van Ytong, we gaan dat stuk betegelen), op die plek is het blad 10 cm dik. Er komen vier Ytong muurtjes onder, dus grofweg elke 60 cm ondersteuning.
Ik wil het blad het liefst van Ytong maken, want het gehele meubel wordt daarna getadelakt en daarvoor is Ytong ondergrond nodig. Maar kan ik Ytong blokken van 60 horizontaal leggen zonder dat ze breken?

Is er een latei nodig onder het blad en zo ja welke? Liefst iets dat geen andere krimp heeft dan cellenbeton vanwege de tadelakt erop.

Alvast bedankt!

Maria
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik heb twee dezelfde berichten van u verwijderd, 1 x plaatsen is voldoende.
 

Millew

  • #3
Als ik het goed begrijp, worden onder de wasbak twee blokken van 10x20x60 cm plat neergelegd op de steunwandjes.
Daar kan je wel een wasteiltje, gevuld met water opzetten, zonder dat de blokken breken.

Doe anders even een proef met twee blokken en kijk hoeveel gewicht je op die manier er op kan zetten, totdat de blokken breken.
Volgens mijn berekening zou dat voor cellenbeton type G2/400, gelijkmatig verdeeld, minimaal 90 kg moeten zijn.
Waarschijnlijk is dat in de praktijk veel meer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu