Badkamer verbouwen, ligbad te zwaar?

Fhus

  • #1
In een jaren 30 huis ben ik de badkamer aan het renoveren, of beter gezegd slopen en opnieuw bouwen.

Nu ligt er een granieten bak in waar gedouched wordt. Op die plek zou ik graag een ligbad willen. Het liefst een grote, maar of dat kan ivm het gewicht? Het is immers een houten huis met houten balken, zie de bijgevoegd tekeningen.
De badkamer is gelegen op de 2 verdieping, dus 2 trappen op.

Ik ga op de houten vloer een lichtgewicht betonnen vloertje storten mbv lewisplaten. Daar komen dan tegels en uiteindelijk ook het ligbad op. Mijn grootste zorg is nu of het ligbad niet naar beneden komt zetten, gezellig in de ondergelegen keuken. :P

Ik begrijp wel dat men hier zo op een forum geen definitieve uitspraak over kan/wil doen. Maar er zijn vast soortgelijke situaties. En dan kan ik iig al wat bedenken wat eventuele oplossingen zijn en wat haalbaar is.

Ik heb wat gekeken naar de eigenschappen van de lewistplaat. Tabellen daarvan zijn hier te downloaden constructieveeigenschappen.pdf helaas verwijderd
In de onderstaande tekening is te zien dat de HoH afstand van de balken 70cm is.
De kopmaat van de balken is 76mm x 177mm


Het plaatsen van dwarsbalken verhoogt wellicht de draagkracht door de spreiding van de last?

Het blauwe doorschijnende gedeelte is ongeveer het bad.

Wat cijfertjes:
Een groot vol ligbad, van ongeveer 180cm x 130cm, komt uit op zo'n 250 liter. Ok, misschien wat te groot, maar moet ergens mee beginnen. En 't bad zelf schat ik op zo'n 100kg.
350kg ongeveer over +/- 2,3 m2.
Kan je dan zeggen dat het 152 kg/m2 wordt?

Het betonvloertje van lewisplaat en lichtgewicht beton komt uit op ongeveer 50kg/m2.
De tegels op de badkamer vloer zijn ongeveer 6kg/m2.

In tabel1 van de constructieve eigenschappen.pdf van de lewisplaat vind ik ongeveeer 4.5kN/m2. Wat me dus voldoende lijkt.

Oh.. en hopelijk valt dit in het juiste forum.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Het plaatsen van dwarsbalken helpt je niet. Het gewicht wordt door het nieuwe betonvloertje al verspreid. Je zal als de vloer het nu niet aan kan, extra balken bij moeten plaatsen, met een hoh afstand van 70cm lijkt me dat zinvol. Is de overspanning 190cm, of groter?
 

Fhus

  • #3
Ja ik dacht vanmorgen ook al dat 't betonvloertje dat gaat opvangen. Ook dmv de haaks geplaatste lewisplaten.

De overspanning is idd 190 cm.
Aan de ene kant leunen deze op een stenen muur. En daar ook vast aan de muur gemaakt met soort van hoek-profielen (weet niet hoe die dingen heten, kan een foto maken).

Aan de andere kant liggen de balken op een HEA-profiel balk.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #4
Die balklaag kan dat bad makkelijk hebben.
zolang ze niet verrot zijn of iemand er grote gaten in heeft gemaakt.
 

Fhus

  • #5
Hm dat klinkt als een solide antwoord.
Zondag komt er nog een bevriende architect langs.

De balken liggen dus aan de ene kant op/in de muur.
En aan de andere kant steunen deze op een HEA-balk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu