Badkamer ventileren (app. uit 1952)

WilliamSB

  • #1
Beste lezer,

Bij het verbouwen van de badkamer constateer ik het volgende probleem:

De badkamer is enkel geventileerd middels natuurlijke ventilatie welke, vrijwel direct boven de toekomstige positie van de douchekop verse lucht inblaast (ik hoor de wind woeien bij slecht weer). Nu is het natuurlijk de bedoeling dat de vochtige lucht afgezogen wordt door een badkamerventilator. Ik ben bang dat als ik deze badkamerventilator op dit kanaal aansluit dat de warme (vochtige lucht) binnen het kanaal in aanraking komt met de (minder vochtige) koude lucht van buiten en er vervolgens vocht neerslaat op de ventilator.

Hebben jullie hier ervaring mee? Is het een ventilator wel benodigd? En zo ja, moet deze dan met terugslagklep uitgevoerd zijn en is hierdoor dan ook het probleem verholpen?

Alvast bedankt.

William
 

Ventilatie Jan

  • #2
Zoals je de situatie omschrijft is het inderdaad mogelijk dat er vocht neerslaat op de badkamerventilator. Voor een goede ventilatie is een badkamerventilator echter wel aan te raden.

Het beste zou zijn om een badkamerventilator direct in de gevel te plaatsen met een ventilatierooster. Op deze manier heb je geen last van een koude buis en dus ook geen last van vochtneerslag op de ventilator. Om het probleem met het woeien dat je hoort op te lossen kun je het beste een badkamerventilator aanschaffen met een zelfsluitende klep in plaats van een terugslagklep.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Zover ik weet lopen ventilatiekanalen in die tijd gebouwd door tot boven het dak. Zouden altijd moeten zuigen. Loeien wil niet zeggen dat het kanaal niet zuigt.
Loopt er in je woning een kanaal door tot het dak monteer nooit een unit op je gevel. Je krijgt een keer last als de wind op je die unit staat.
Het lastige is dat dit alleen voelbaar is als de temperatuur buiten laag is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu