Badkamer ventilator met timer

Sverige1

  • #1
Hallo allemaal!
Ik borduur even verder op een item van een paar jaar geleden.
Aansluiten badkamerventilator via trekschakelaar
Hierin had Joost problemen met de aansluiting van een ventilator, met een timer.
Die van mij is 2 jaar geleden door een vakman geplaats, echter nu is de schakelaar kapot. Heb hem vervangen, en aangesloten zoals op de foto's.
Heb de draden exact overgenomen zoals door de vakman!



De eerste is zoals geplaats door de vakman, de 2e zoals ik de(wasmachine) trekschakelaar heb aangesloten.
Probleem is dat hij niets doet! Het zijn 3 zwarte draden, en 1 aarde.
OPvallend was dat er achterop de ventilator was geschreven:
"Trekschakelaar is geen werk schakelaar"
Ik heb geen idee op dat met mijn probleem te maken heeft?
Wat doe ik hier verkeerd?
Ondanks dat ik de nieuwe één keer heb laten vallen, brand het rode lampje wel gewoon als ik hem aandoe. Enige wat er gebeurde, de eerste keer liep de ventilator heel langzaam, voor 3 seconden, en nu, als ik de schakelaar in het midden vasthou, zie ik dat hij een stroomstootje krijgt, en een halve seconde wil draaien!
Ik snap het in ieder geval niet! Wie kan mij dit uitleggen?
Zitten er überhaupt verschil tussen dit soort schakelaars, of is elke trekschakelaar hetzelfde? Doel met name dan op de wasmachine types!

Alvast bedankt!

Gerard
 

Techno tim

  • #2
Ik denk het wel als goed gelezen heeft u een wasmachine types dit is een tweepolige en dus zeker niet geschikt voor uw ventilator.
Gewoon een trekschakelaar wissel en dan moet het weer werken.
 

Sverige1

  • #3
Dus toch een verschil! Bedankt voor de snelle reactie! Ga dat morgen eens halen.
Als het klaar is, zal ik mijn bevindingen melden.!
 

Techno tim

  • #4
Nog een keer naar foto gekeken en zie 3 zwart en 1 geel/groene draad.
De geel/groene is de aarde, maar van de 3 zwarte moet u wel weten welke de nul is en welke de fase en de voeding voor de timer(licht)
Is dit bekent? zoniet zal u even de ventilator moeten openmaken.
Het aansluiten moet als volgt : de nul op blauw
de fase op bruin
de timer draad over een schakelaar
 

Sverige1

  • #5
Ik wist dat er 3 zwarte waren, maar deze heb ik precies overgenomen zoals de eerste foto . heb wel gezien dat er in de ventilator een blauwe draad zit.
Ga morgen kijken hoe deze lopen, maar neem aan dat ze verlengd zijn met de zwarte draden. Als ze volgens schema lopen, ga ik een trekschakelaar wissel kopen.
Laat je morgen weten hoe het is gegaan!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu