Badkamer met houten vloer-multiplex platen

Twannie

  • #1
We zijn aan een oud huis (1890) de badkamer aan het verbouwen. Volgens de bouwvakkers is het voldoende om op de vloer met zgn. waterafwerende (waterdichte) multiplex platen.

Fabrikant biedt uitgebreide waterdicht garantie op deze platen (ik weet niet precies van welk merk). Op deze platen wordt vervolgens betegeld.

Ik krijg van verschillende kanten te horen dat dit misschien niet een juiste oplossing is maar dat er evt beter met Lewis platen gewerkt kan worden. Graag jullie deskundige mening hierover.
 

EdP

  • #2
Het kan met lewisplaten en beton, mits de vloer dit gewicht kan dragen en daar kunnen we niks van zeggen op afstand. Het kan ook met zulke houten platen, mits het geheel stijf genoeg is, dus evt. 2 lagen op elkaar. Verder zou je dan flexibele lijm en voegsel moeten gebruiken.
 

Twannie

  • #3
OK, bedankt EdP.
Wat ik nog vergeten ben te vermelden: het is de bedoeling dat er een inloopdouche komt. Volstaan multiplex platen dan ook op de vloer?
 

Fiesiekus

  • #4
Een inloopdouche met multi-plex platen als ondergrond? Lijkt me tricky.
 

Twannie

  • #5
Fiesiekus, waarom is dat tricky? Moeilijk waterdicht te krijgen?
 

Fiesiekus

  • #6
Er zal een drain aangelegd moeten worden. Hoe krijg je dat 100% waterdicht met/langs de randen? De waterbelasting op de tegels is veel hoger dan bij een douche-bak. Misschien komen er nog muurtjes op de vloer te staan om de inloopdouche af te scheiden....

Precies 20 jaar geleden stond ik voor de bouw van mijn eerste douche in een oud huis. Ik wilde toen ook geen betonvloertje storten. Op aanraden van bouwvakkers ( :wink: ) toch wel gedaan (laten doen) . Viel heel erg mee qua inspanning en daarna altijd plezier van gehad.

Anderzijds weet ik dus niet wat de meerjarige ervaring is met multiplex-platen.

Wat is de bouwkundige vloer- situatie in de ruimte?

Kijk eens hier: Douchebak of drain en/of zoek op "easydrain", betonvloer, douche etc. etc. etc.
 

EdP

  • #7
Laat anders een bouwkundige uitrekenen of een betonvloer tot de mogelijkheden hoort qua sterkte.
 

Topperone

  • #8
Wij zaten in hetzelfde schuitje. Om de vloer waterdicht te maken hebben we een soort rubber gestort en in de douche cel zelf hebben we een polyester vloer laten leggen. Die fungeert als een soort douchebak onder de tegels. Wij hebben nergens last van tot nu toe.

Nu kun je wat kosten betreft beter in je gehele badkamer een polyester vloer laten leggen en geen rubber storten dit hebben we zelf alleen gedaan omdat we aan een drukke binnenstad straat wonen en elke dag diverse vrachtauto's voorbij gaan.
 

Kvido

  • #9
Onze badkamer is net paar weken klaar (op de 1e verdieping), huis 1913.
Voorheen zaten er multiplexplaten met daarop tegels. Nu hebben we er zwaluwstaartplaten laten leggen met een laagje beton er overheen.

Wat ik als nadeel zag van die houten platen dat de hele vloer bewoog als je er overheen liep. En als de wasmaschine draaide dan bonkte het door het hele huis.
Ik weet niet of dit kwam omdat het niet proper gelegd was of zo.
Maar nu horen we de wasmaschine amper. En de vloer veert niet meer.
 

Topperone

  • #10
Dat was ook het advies wat wij kregen in eerste instantie.

Maar doordat het huis uit 1906 kwam leek ons dat veel te zwaar worden voor de constructie. Onze tegelzetter was het hier helemaal mee eens. Vooral omdat de badkamer op de tweede verdieping zat. En ja 12 vierkante meter beton was een beetje veel werk.
 

H@ns

  • #11
De verlijming van de triplex is inderdaad gegarandeerd watervast maar het hout zelf niet.
En daar zit 'm de kneep, als er ergens een klein lekje is dan gaat het hout veel en langdurig water opzuigen waardoor op den duur de tegels los gaan laten.
Van kwaad tot erger dus!
En een klein lekje heb je zo hoor, één minder goeie voeg en je hangt al.

Bovendien is het zaak om bij houten ondervloeren alles 100% stijf te maken, er mag geen beweging in zitten want zelfs de meest flexibele lijm vangt dat niet op.

Stijve vloer van hout met coating moet wel goed gaan maar volgens mij ben je dan sneller en goedkoper uit met beton.
 

Kvido

  • #12
Topperone schreef:
En ja 12 vierkante meter beton was een beetje veel werk.
Nou ja, bij ons is het maar 1,5 x 2 meter ongeveer. Klein maar fijn.
Er zaten verrasend genoeg geen scheuren in de vloer, toen er nog houten ondergrond zat. En trouwens met zwaluwplaten en beton kwamen we op dezelfde hoogte met de vloer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu