Bad metselen

Gillete

  • #1
Hallo Klussers, even een vraag via deze weg.

Wij zijn bezig onze douche in de kelder te maken. Aangezien ik, en mijn verstandelijk beperkte zoon, van badderen houden ben ik op het idee gekomen om zelf een (groot) bad te mestelen. Het bad zou dan tevens dienst kunnen doen als douchruimte. Er zullen ronden vormen in komen en een paar zit- plekken. De bedoeling is dat ik er in de binnenkant met cement rondingen in maak, die ik dan aftegel met kleine tegeltjes.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben. Het gaat me dan vooral om het waterdicht krijgen van de badkluip. Welk materiaal ik het beste kan gebruiken?, advies en valkuilen, enz.
 

KlusRob

  • #2
Ik heb zelf geen ervaring hiermee, maar ga eens langs bij een bedrijf dat ook zwembaden aanlegt/verkoopt. Die worden ook vaak betegeld vanbinnen.
 

Millew

  • #3
Waterdicht krijgen is niet het grootste probleem. Daar zijn talloze middelen voor.
Het probleem is om de wanden voldoende stabiel te krijgen om de waterdruk te keren en het totaal gewicht op de keldervloer.

Hoe groot moet het bad worden en wat is de beoogde waterdiepte?
 

Gillete

  • #4
Ik denk dat de hoogte zo'n 60 centimeter gaat worden, en de inhoud van het bad zal ongeveer 2 keer een ligbad zijn. Ons huisje is gebouw in een oude stadsmuur waar dus de kelder tegenaan ligt. de muur is 1,5 meter dik, dus daar zal het niet aan liggen. Misschien moet ik eens gaan denken of ik het wil metselen of (een muurtje) storten.
 

Millew

  • #5
Is 60 cm de waterdiepte of de wandhoogte?
60 cm water is 600 kg/m2 vloerbelasting. Dat is erg veel voor een oude keldervloer.

Voor de wanden zou je, al naar gelang de vormgeving en mogelijkheden wat het gewicht betreft, voor betonblokken of cellenbeton kunnen kiezen.
Met betonblokken kan je de wand relatief smal houden.
Met cellenbeton zal je het moeten vinden in een brede voet. maar dat kan je integreren in de zitjes en opstapjes aan de buitenkant van het bad.