Bad metselen

Gillete

  • #1
Hallo Klussers, even een vraag via deze weg.

Wij zijn bezig onze douche in de kelder te maken. Aangezien ik, en mijn verstandelijk beperkte zoon, van badderen houden ben ik op het idee gekomen om zelf een (groot) bad te mestelen. Het bad zou dan tevens dienst kunnen doen als douchruimte. Er zullen ronden vormen in komen en een paar zit- plekken. De bedoeling is dat ik er in de binnenkant met cement rondingen in maak, die ik dan aftegel met kleine tegeltjes.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben. Het gaat me dan vooral om het waterdicht krijgen van de badkluip. Welk materiaal ik het beste kan gebruiken?, advies en valkuilen, enz.
 

KlusRob

  • #2
Ik heb zelf geen ervaring hiermee, maar ga eens langs bij een bedrijf dat ook zwembaden aanlegt/verkoopt. Die worden ook vaak betegeld vanbinnen.
 

Millew

  • #3
Waterdicht krijgen is niet het grootste probleem. Daar zijn talloze middelen voor.
Het probleem is om de wanden voldoende stabiel te krijgen om de waterdruk te keren en het totaal gewicht op de keldervloer.

Hoe groot moet het bad worden en wat is de beoogde waterdiepte?
 

Gillete

  • #4
Ik denk dat de hoogte zo'n 60 centimeter gaat worden, en de inhoud van het bad zal ongeveer 2 keer een ligbad zijn. Ons huisje is gebouw in een oude stadsmuur waar dus de kelder tegenaan ligt. de muur is 1,5 meter dik, dus daar zal het niet aan liggen. Misschien moet ik eens gaan denken of ik het wil metselen of (een muurtje) storten.
 

Millew

  • #5
Is 60 cm de waterdiepte of de wandhoogte?
60 cm water is 600 kg/m2 vloerbelasting. Dat is erg veel voor een oude keldervloer.

Voor de wanden zou je, al naar gelang de vormgeving en mogelijkheden wat het gewicht betreft, voor betonblokken of cellenbeton kunnen kiezen.
Met betonblokken kan je de wand relatief smal houden.
Met cellenbeton zal je het moeten vinden in een brede voet. maar dat kan je integreren in de zitjes en opstapjes aan de buitenkant van het bad.

Een wandje van beton storten is ook mogelijk, maar nogal omslachtig.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Millew schreef:
Waterdicht krijgen is niet het grootste probleem. Daar zijn talloze middelen voor.
Ik denk dat het handig is dit alvast uit te werken. Alleen een gemetselde wand is niet waterdicht, en tegelwerk ook niet. Er zal een waterdichte bak in gemaakt moeten worden, bv. van polyester. Is een flinke klus.

Neem een constructeur in de arm om te bekijken of dit kan.
 

Millew

  • #7
Veel fabrikanten van tegellijmen hebben ook wel een coating of voorstrijk om achter tegelwerk aan te brengen tegen drukkend water, met name zwembaden e.d.. Waarschijnlijk niet verkrijgbaar bij een bouwmarkt, maar een bouwmaterialenhandel moet dat kunnen leveren.

Vandaar mijn opmerking dat dat geen probleem is.
 

J-weetje

  • #8
Waar je ook aan kan denken zijn de oranje matten van een duits merk (denk dat ik de naam niet mag noemen). Deze ga ik zelf in de douche toepassen (ben er zo een die alles 200% wil :oops: ). Dit zijn doeken die zelf waterdicht zijn en daarop tegel je weer. Als je alles met een gesloten laag waterdichte tegellijm doet kun je als laatste barriere ook nog kimpasta/coating gebruiken. Succes!
 

Gillete

  • #9
Bad is ondertussen gestort en dit is goed gelukt. Was allemaal wel spannend omdat alles door een kleine doorgang in het kelderraampje moest. Heb contact gehad met iemand en deze heeft me stap voor stap uitgelegd hoe ik het bad het beste kan uitvlakken en waterdicht kan maken. Het wordt in ieder geval erg mooi (en groot,,, 1.90/1,74 m) en we staan te popelen om in bad te springen).
Dank voor alle reacties, groet Gillete
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu