Auto opladen met Snellader DC, kan dat thuis?

Sander11

  • #1
Beste lezer,

Ik krijg over een tijdje mijn electrische auto en ben aan het nadenken over oplaadmogelijkheden. Ik kan de auto laden met 1x16A (3,7kw) of 3x16A. Vreemd genoeg vertelde de dealer dat het qua laadtijd nagenoeg niets uitmaakt. Ik neem dat maar een aan maar vind dat wel apart. Iemand daar een mening over?

Verder is het ook mogelijk om met 1 x 32A (7,2Kw) te gaan laden. Dat verlaagt de laadtijd behoorlijk. Het is ook mogelijk te snelladen. DC laden noemen zij dat, met 50Kw.

Kan iemand mij vertellen of ik DC kan laden of met 1x32A kan laden? Ik heb thuis 3x25A

hieronder de tekst van de dealer.
Type Laadtijd kW Tot
1 fase 16A ±19 uur en 10 minuten bij kamertemperatuur 3,7 100%
1 fase 32A ±9 uur en 35 minuten bij kamertemperatuur 7,2 100%
DC snelladen ±75minuten bij kamertemperatuur 50 80% (tot 100% mogelijk)
DC snelladen ±45 minuten bij kamertemperatuur 100 80% (tot 100% mogelijk)
Stopcontact 10A ±31 uur bij kamertemperatuur 2,3 100%

Alvast dank en groet,

Sander
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #2
Snelladen (DC) zal thuis niet lukken.

Over welke auto praten we? Ik vind het vreemd dat 3x16 niet genoemd wordt in het lijstje.

Normaal gesproken gaat dat 3x zo snel als 1x16.
 

Sander11

  • #3
Dag hessie,

3x16 zou volgens de dealer geen snelheid winnen ten opzichte van 1x16.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #4
Dat geloof ik zomaar niet, vandaar de vraag welk type auto het is. Als ze niet met 11kw geladen kan worden, klopt de bewering van de dealer en heeft het geen zin om krachtstroom aan te leggen.
 

Sander11

  • #5
Oh ja, ik had nog niet doorgegeven welke auto. Het is een hyundai Kona Electric.

Ik heb er niet genoeg verstand van om te kunnen beoordelen of 1x16 of 3x16 wel of niet uit zal maken qua laadtijd.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #6
Zoals ik het kan vinden, is de maximale laadstroom van deze auto 7,2Kw. De vraag is even of dit door meerdere fasen geleverd kan worden, als het antwoord ja is halveert je laadtijd met een 3x16 laadstation.

Als het vermogen door 1 fase geleverd moet worden, wordt het een 'gewone' 1 fase laadpaal met 3,7Kw. Een 3-fase laadpaal heeft dan geen meerwaarde.
 

Sander11

  • #7
Dag Hessie,

Dit krijg ik terug van de Dealer:

Helaas kan de Kona enkel laden met 1 fase. 7,2 kan de auto wel aan maar dan ook op 1 fase.


Dus ik zou dan wel op 1x32A kunnen laden? Maar kan dat dan wel met mijn installatie thuis van 3x25A of moet ik dat dan ophogen naar 3x35A? Ik weet nog niet of ik dat dan ga doen want volgens mij is het vastrecht van 3x35A best behoorlijk.
 

Lanting73

  • #8
Het tijdig laden kan ook een sport worden😁
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #9
Dan zou je inderdaad naar 3x35 moeten gaan, en zelfs dan kan je eigenlijk niet met 32A laden (selectiviteit). Moet officeel 3x50 worden. Dan wordt het laden een duur grapje.

Ik zou dus gewoon voor een 1 fase 3,7kW laadpaal gaan. Mocht je voor de toekomst safe willen zitten, kan het ook een 11kw op 3x16 worden, maar de Hyundai zal daar ook maar 3,7kW vanaf halen.
 

Sander11

  • #10
Waarom kun je niet laden met 32A als ik 35A beschikbaar heb?

als het toch 1x16 wordt, is dan 2,5kwadraat voldoende of is 4 kwadraat beter?
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #11
Omdat een automaat van 32A niet selectief is op een hoofdzekering van 35A.

Ik zou bij 1x16 voor 4mm2 gaan, zeker als de kabel van meterkast tot laadpaal langer is als 10 meter. Scheelt veel kabelverliezen en warmteontwikkeling.
 

Sander11

  • #12
Ik weet niet wat je bedoeld met;
Omdat een automaat van 32A niet selectief is op een hoofdzekering van 35A

maar neem het van je aan. Dan zal het dus een 1x16a worden.

het wordt een kabel van een meter of 30 a 40 dus doe ik er wel verstandig aan om 4kwadraat te nemen.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #13
Het komt er op neer dat bij een sluiting in de de laadpaal, of de kabel ernaartoe, alleen de 32A automaat in de meterkast uitvalt, en NIET de hoofdzekering waardoor het hele huis donker wordt. Het is een eis aan electrische installaties.
 

Sander11

  • #14
Oke, helder verhaal. Dank voor je hulp!
 

Sander11

  • #15
Toch nog een vraagje Hessie,

Als ik zou gaan voor 1x 35A. Is dan 4 kwadraat ook nog voldoende?
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #16
Bij een lengte van 30 meter is dat wel krap, zou 6 of liever nog 10mm2 moeten worden.

Maar waarom zou je dat willen? Een 3x50 netaansluiting kost je 1200 euro per jaar MEER dan een 3x25. Dat lijkt me een forse investering om een beetje sneller te kunnen laden :wink:
 

Sander11

  • #17
Daar heb je een punt. Ik hou het op 1x16a en zal met 4 kwadraat de kabel gaan leggen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #18
1x16a kan gewoon met 2.5qmm.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #19
Bij 30-40 meter geeft dat een behoorlijk kabelverlies. Waarom zou je dat willen? De kabel wordt urenlang vol belast. Reken het maar uit, de 4mm2 kabel verdient zichzelf terug.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #20
Heb ik gedaan.
Minimaal vereist is 1,5qmm.

Bij 2.5qmm is de besparing op verlies 95 euro of 336kg CO2.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu