ATAG Oven OX6011LR 12UU/A2 maakt kortsluiting

FrankSchenk

  • #1
Ik schakelde mijn oven in en koos de stand VVV (grill).

Hierop sloegen na een paar minuten de aardlekschakelaar uit. Daarna in de meterkast gekeken en de 4 groepen allen uitgeschakeld en de aardlekschakelaar gereset. Daarop 1 voor 1 alle groepen weer ingeschakeld. Dat ging prima, totdat ik weer aan de regelknop van de oven draaide. Weer de ALS eruit. Alles weer als hierboven gehandeld, maar nu kon ik de groep, waarop ook de oven zit niet meer inschakelen.

Sterker nog, ik kan de stekker er niets eens uithalen, omdat die achter een kastje zit, sinds de installatie, zo'n 13 jaar geleden. Dus kapje over de computer en contacten losgedraaid en alle groene, rode en witte draadjes losgekoppeld. Hierop de stop weer ingeschakeld en alles (verlichting & afzuigkap) werkt weer.

Heeft er iemand een idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn? Ik vermoed zelf dat die draaiknop/bedieningspaneel sluiting veroorzaakt.

Graag jullie tips & adviezen!
 

FrankSchenk

  • #2
Deze stekkertjes bedoelde ik .....
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #3
Heteluchtelement waarschijnlijk aardsluiting, verwijderen aan de binnezijde van de oven de achterwand door de schroefjes los te maken.
Nu zie je rondom de ventilatorwiel een rond element zitten.
Als deze een scheur vertoond of verdikking is deze zeker defect.
Vervangen kan ook via de binnenkant.
 

FrankSchenk

  • #4
Top! Ik ga dit zeker proberen!
 

FrankSchenk

  • #5


Beste S.olderbout,

Dit is de foto van het element. Zo te zien, lijkt het in orde, toch?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Dat kun je zo helemaal niet bepalen. Optisch lijkt het in orde, maar het kan heel goed zijn dat er een lekstroom loopt tussen één van de twee aansluitingen en de massa van het element.

Dat zou te meten zijn mbv. een isolatietester. Dat is een speciaal meetinstrument dat elektroinstallateurs gebruiken om isolatie te meten. Daarbij wordt (door het meetinstrument) een hoge spanning gebruikt, bijv. 500 V.

Alternatief is meten met een ohmmeter op het hoogste MegaOhm bereik. Resultaat zegt echter niet alles, omdat zo'n instrument meet mbv. een batterijtje van 9 V oid. Je meet in elk geval tussen één van de twee aansluitingen van het element en aan de andere kant de aardaansluiting (die lip ertusenin).

Alternatief is de aansluitdraden van dit element tijdelijk goed te isoleren en de oven weer in elkaar te zetten. Gaat bij inschakelen de ALS er niet meer uit dan mag je aannemen dat de fout in dit element zat. Gaat ie er nog steeds uit dan zit het probleem in een ander verwarmingselement (bijv dat van de grill). Daar kun je dan dezelfde truc uithalen: aansluitdraden zorgvuldig isoleren en kijken of de ALS er dan in blijft.

Bij verwarmingselementen wil het nog wel eens zijn dat de aardlek pas ontstaat als het element heet is. Dat maakt het meten ervan extra lastig. Daarom is de methode met aansluitingen isoleren soms wat betrouwbaarder.

Zorg wel dat het apparaat elke keer als je er wat in wijzigt volledig spanningsloos is en maak foto's van de aansluitingen zodat je naderhand nog weet hoe e.e.a. aangesloten zat. :wink:
 

FrankSchenk

  • #7
Beste Kees,

Dat wordt een hobbyist een lastige klus. Zeker omdat ik elke keer die losse draadjes aan moet sluiten. Stekker is bij de bouw achter een bovenkastje geplaatst.
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #8
Als je nu de oven zou gebruiken zonder element met geïsoleerde aansluiting van het element zou hij geen sluiting meer moeten geven.
Dit zelfde geld voor grill element en onder-element echter dit element komt het meest voor.
Beetje afhankelijk wat voor stand je het meest gebruikt , echter als je hem nooit op grill stand hebt gebruikt is er ook een kans dat hier vocht in zit.

Dus wat Kees zegt :lol:
 

FrankSchenk

  • #9
Heren,

Ik vrees dat het een nieuwe zal moeten worden .....

Hebben jullie misschien tips? Graag een met een draaideur.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu