Asbest? Plafondplaten

Frm1234

  • #1
Hallo,

Ik heb een vraag. Op de middelbare school waarop ik zat stonden wij in de pauzes steeds op dezelfde plaats in school. In één van die pauzes is er een bal hard tegen een plafondplaat aangeschoten. De plafondplaat schoot omhoog en kwam weer terug. Daarbij kwam ook stof naar beneden vallen wat je ook echt kon zien. Die plafonds op die school hangen helemaal vol met die plafondplaten. De school is al ongeveer 35-40 jaar oud. Zou er asbest in die plafondplaten gezeten hebben kunnen zitten? Omdat er stof van die platen af kwam ben ik bang dat het asbeststof is....
De plafondplaten zien er ongeveer uit als op het plaatje.

Alvast bedankt.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Kan asbest bevatten, maar hoeft helemaal niet!

Zonder de betreffende platen te kunnen onderzoeken is er geen zinnig woord over te zeggen. En het zou me niets verbazen als de betreffende plafonds allang vervangen zijn (indien het schoolgebouw nog bestaat).

Ik heb bij mijn vroegere werkgever ca 30 jaar geleden ook dergelijke plafondplaten losgehaald, oa. om er kabels overheen te leiden. Die platen hadden de neiging wat af te brokkelen en zaten vanzelfsprekend onder het stof. Toen dacht je daar niet over na (en dus ook geen adembescherming), nu wel.

Maar als ik daaraan terugdenk, dan denk ik: valt toch niets meer aan te doen, het is zoals het is. Gelukkig nooit klachten gehad die daarmee zouden kunnen samenhangen (en met allerlei andere dingen die verband zouden kunnen houden met gebruik / verwerken van eventueel asbest).

En in mijn geval staat er in plaats van het toenmalige bedrijf inmiddels een hele woonwijk...

Waarmee ik maar wil zeggen: maak je geen zorgen over dingen die lang geleden gebeurd zijn en eventueel van invloed zouden kunnen zijn (geweest) op je gezondheid en die je toch niet meer na kunt trekken.

En als het gebouw eventueel nog wel zou bestaan met nog steeds dezelfde plafondplaten en het zit je vreselijk dwars, vraag dan aan de directeur of je een monster van die platen mag (laten) nemen ter controle...:wink:
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Volgens mij zijn dit gewoon systeemplafond platen
daar zit voor zover mij bekend geen asbest in.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu