Asbest in stucwerk

Forno

  • #1
Ik heb een huis uit 1896 gekocht. En ik ben bezig om de wanden van het pleisterwerk te ontdoen.

Ik ontdekte in de entree dat de wanden tot een hoogte van ca 90cm vanaf vloerpeil, zijn gestuct met een bikkelharde cementachtige laag van ongeveer 5 tot 10mm (daarboven is het de gewone 'zachte' witte pleister).

Ik weet dat er vroeger (hoewel weinig) asbesthoudend stucwerk is toegepast tegen vochtige muren (en plafonds). De wanden bestaan uit halfsteens metselwerk, en kunnen dus vochtig worden door doorslaand of optrekkend vocht. Het stucwerk lijkt origineel, gezien de kleur van de verf over het stucwerk, in andere originele wandafwerkingen te zien is. De laag dateert dus uit circa 1896.

Weet iemand of er rond 1900 al met asbesthoudend stucwerk werd gewerkt? Of is het verstandig om een monster op te sturen voor analyse?

Zal vanavond een foto'tje plaatsen.
 

Fiesiekus

  • #2
Het meest werd asbest toegepast na de oorlog.
 

Forno

  • #3
Hierbij een foto'tje van het stucwerk. Het gaat over de donkergrijze cementachtige laag.

 

Fiesiekus

  • #4
Kan je een stuk afbreken en in een vlam (van brander bijv.) houden? Als je gloeiende vezels ziet, kan dat asbest zijn. Maar ik denk dat je je zorgen om niets maakt.
 

Mouse

  • #5
Wij hebben dat als lambrisering in de hal zitten (huis uit 1898) en het wordt vaak beton emaille genoemd, hoewel het geen beton en ook geen emaille is.

Ik kan er niet zo snel een duidelijke foto van vinden, hier staat er iets meer over, volgens mij zit er geen asbest in.

link
 

Forno

  • #6
Ik zal morgen een vuurproefje doen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Die donkergrijze laag is gewoon een laag cementmortel, inderdaad meestal knetterhard.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu