Asbest dakbeschot deels vervangen

Mart1jn

  • #1
Wij laten een dakkapel plaatsen, maar het dakbeschot verwijder ik zelf omdat het asbest is.

Nu verwijder ik het liefst hele platen asbest, want zagen lijkt me niet zo'n goed idee. Gevolg is wel, dat er dan te veel dakbeschot wordt verwijderd. Het lijkt me niet wenselijk dat het dakbeschot niet exact aansluit op de dakkapel. Ik denk erover om dan rondom het gat voor de toekomende dakkapel nieuw, houten dakbeschot te plaatsen (osb b.v.?), wat dan net iets ruimer wordt aangebracht, zodat de dakkapel "boer" het exacte gat kan uitzagen in het hout.

Mijn vragen zijn nu:
- welk materiaal (houtsoort) kan ik het best gebruiken als dakbeschot? Het asbest is 5 mm dik, dus ik stel me zo voor dat het ongeveer even dik moet zijn? Moet het dakbeschot plaat ook geimpregneerd zijn tegen vocht(?)
- anders nog goede tips? het is niet bepaald mijn dagelijks werk, dus graag advies.

Alvast bedankt!
 

Fiesiekus

  • #2
Hmm....lastig punt. Ik neem aan dat er weer dakpannen langs de kapel gelegd worden? Welk soort/ Sneldekkers, beton- of gebakken pannen? Hoe dik zijn de bestaande panlatten? Hoe groot wordt het "nieuwe"dakbeschot (oppervlak, maten)?

Punt is dat 5 mm dikte niet veel draagvermogen geeft; als je 18 mm dik underlayment gebruikt moet je dunnere panlatten toepassen om de pannenlaag gelijk te houden. Hoewel je bijv. 5 mm verschil wel kunt wegsmokkelen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Is het niet handig dit met de plaatster van de dakkapel te overleggen ?
Wij kunnen hier wel wat roepen maar we zijn nog niet helderziend.
 

Mart1jn

  • #4
Hoi Fiesiekus,

Soort dakpan weet ik niet te benoemen, ik heb even een aantal foto's bijgevoegd, hopelijk beantwoordt dat je vraag?

De bestaande panlatten zijn 2 cm dik, deze zijn kruislings getimmerd op dunnere latjes van 8 mm, zie ook de derde foto van boven.

Op de onderste foto zie je dat de asbestplaten soms overlappen, daaruit had ik al de voorzichtige conclusie getrokken dat het kennelijk niet heel nauw luistert de dikte(?).

Jan, ik heb wel overlegd met de plaatster van de dakkapel, maar die deed er wat non-chalant over, die zei zoiets van "maakt niet zoveel uit als het niet aansluit". Daar ben ik niet helemaal gerust over (tocht, kou, vocht?), vandaar dat ik hier even wat bijstand zoek, op basis van jullie antwoorden kan ik dan zonodig weer terugkoppelen. En gelukkig (wat mij betreft) zijn jullie niet helderziend, hopelijk helpen de foto's een beetje :).




 

Fiesiekus

  • #5
Zijn betonnen sneldekkers; staat er op de achterkant RBB-Neroma o.i.d.? De opbouw aan de buitenkant is verder "zoals meestal"
op dunnere latjes van 8 mm,
dit zijn de tengels.

Maar foto's van de binnenzijde v/h dak, kan dat ook? Graag zo'n groot mogelijk deel van het betreffende dakdeel, groothoek?
 

Mart1jn

  • #6
Achterop de dakpan staat "Rhein Ruhr Pfanne".

Onze zolder is verdeeld over 2 gedeeltes, een voorzolder en de hoofdzolder. De dakkapel (afm. 125x490 cm met plat dak) wordt geplaatst over de hele breedte van de woning (rijtjeshuis), dus omspant beide gedeeltes. Aan weerskanten 60 cm vanaf de buren. Loodrecht vanaf de zoldervloer beschouwd "begint" de dakkapel op ongeveer 1 m hoogte, en het plafond komt op 2,20 hoogte, ik schat dat er dan ongeveer 2 rijen dakpannen boven zitten. Kortom het wordt een groot gat.

De bovenste 2 foto's zijn van de hoofdzolder, de onderste 2 van de voorzolder (met trap). Het dakraam zal verplaatst worden naar de andere kant. Er zit nog zachtboard voor, op 2 plaatsen heb ik dat weggehaald. Ik kan later nog een foto plaatsen met meer zachtboard eraf, maar daar had ik vanavond even geen tijd voor, misschien pas over een paar dagen. Ik weet niet precies wat je wilt zien op de foto's, laat maar weten als het anders moet. Een grotere hoeklens heb ik helaas niet.




 

Edwin 41

  • #7
Als je die asbest wilt verwijderen krijg je te alle tijde breekwerk, dus stof het zijn mijn longen niet :lol:
5mm dakbeschot is er volgens mij niet Ja mdf geloof ik,of triplex ha ha
Overigens vind ik het raar dat een dakkapel boer dit zo maakt met die asbest erin (heeft het werk hard nodig).
Waarom als je een dakapel plaatst,niet gelijk die asbest eraf door erkent bedrijf,osb erop en nieuwe pannendak.
Het risico dat u en de meneer van de dakkapel loopt zijn de volgende.

1 het werk word stil gelegd als er 1 iemand belt uit de buurt.
2 U moet het huis uit (het huis word voor u gereinigd, geen wil u moet.
3 U moet ALLE kosten betalen incl boete.

Zolang je het van binnenuit doet heeft u met de bovenste 3 punten weinig van doen (nagenoeg geen risico)
Smeer die asbest eerst in met behangers plaksel (maar het word toch breken en onder die latten krijg je het moeilijk weg omdat de de panlat er doorheen is vastgeslagen.

Dus veel succes met u longen in de toekomst.(maar het kost niks :shock:
 

Fiesiekus

  • #8
Al met al denk ik dat er weinig asbest-platen overblijven, verwijder ze dan allemaal.

Punt blijft de overlap met de buren; daar zult u een beetje moeten smokkelen om het hoogteverschil op te vangen. Misschien eens proberen of een verschil van 6 mm op te vangen is. Als dat kan dan doet u een stuk met iets dunnere en sterkere panlatten en vangt een stuk verder weer 6 mm op (met 20 mm dikke panlatten); dan heeft u in totaal 12 (+5 van de bestaande asbest-platen) = 17 mm hoogte = ongveer de dikte underlayment-platen (of OSB).

Maar over asbest: wel met de nodige voorzorgsmaatregelen verwijderen en na goedkeuring van de gemeente he? Zie bovenstaande van Edwin36.
 

Mart1jn

  • #9
Fiesiekus schreef:
... Misschien eens proberen of een verschil van 6 mm op te vangen is. Als dat kan dan doet u een stuk met iets dunnere en sterkere panlatten en vangt een stuk verder weer 6 mm op (met 20 mm dikke panlatten); dan heeft u in totaal 12 (+5 van de bestaande asbest-platen) = 17 mm hoogte = ongveer de dikte underlayment-platen (of OSB).
Volgens mij snap ik ongeveer wat u bedoelt, maar hoe komt u aan de 12? Als ik pannelatten neem van 14 mm, en 6 mm extra op te vangen is, dan kom ik op (20-14) + 6 mm = 12 mm extra, is dat wat u bedoelt? Kan ik ook ruimte besparen door de tengels weg te laten, en de pannelatten rechtstreeks op het dakbeschot te timmeren?
Fiesiekus schreef:
Maar over asbest: wel met de nodige voorzorgsmaatregelen verwijderen en na goedkeuring van de gemeente he? Zie bovenstaande van Edwin36.
We hebben de vergunning al binnen, ik neem aan dat de 3 risicopunten van Edwin36 dan niet opgaan?

Goed ik zal overwegen om het hele dakbeschot aan de dakkapel kant te vervangen. Rest dan nog een deel van mijn oorspronkelijke vraag, of de osb-/underlayment plaat behandeld moet worden tegen vocht, of is dat direct vanuit de winkel te gebruiken? En is er ook voorkeur voor underlayment tov osb?
 

Fiesiekus

  • #10
Hmmm, ja bedoelde beginnen met 6 mm dunnere en bredere panlatten (van hardhout bijv.) en wat meer tengels eronder. De latten worden, dacht ik, bevestigd op de kruispunten met de tengels. Die overigens niet achterwege laten; zijn belangrijk voor afvoer lekwater.

Maar misschien kan je alles wel doen met dunnere panlatten, het gaat niet om grote oppervlakken dacht ik? Je totale hoogte nu = 5 + 8 + 20 = 33 mm. Met 18 mm plaat en 12 mm panlatten: 18 + 8 + 12 = 38. Dus nog 5 "te smokkelen"over

Vergunning binnen = oke, wel veiligheidsmaatregelen zoals P3-adembescherming i.c.m. halfgelaatsmasker gebruiken en platen nat maken&houden.

OSB of underlayment: niet voorbehandelen.

Veel succes.
 

Mart1jn

  • #11
Schoot me nog een vraag te binnen (sorry), ik heb nl gezien dat er ook underlayment plaat te koop is van minder dan 18mm dik (10 mm bv). Onze dakconstructie heeft kepers om de 60 cm, staat dat niet toe om minder dikke plaat te gebruiken (te meer daar het asbest ook maar 5 mm is)? Want misschien kan ik het hoogte verschil dan wel helemaal wegwerken.

Hartelijk dank voor het meedenken, en ja, ik ga nog zeker op onderzoek uit welke beschermmiddelen te huur zijn. Ik heb nog ruim een maand de tijd voor de voorbereidingen.
 

Fiesiekus

  • #12
Daarom vroeg ik een foto van de binnenzijde van het dak. Die "kepers": lopen die vertikaal of horizontaal en waar rusten ze op? Hoe dik en breed zijn ze?
 

Mart1jn

  • #13
De kepers lopen vertikaal, ze zijn 48 mm dik en 75 mm breed. Ze steunen op de gordingen, en onderaan voor zover ik kan zien op de buitenmuur. Er zijn 2 gordingen per dak kant, de gordingen zijn te zien op de foto's van m'n bericht op "03 November 2007, 23:18".

Onderstaande foto's zijn gemaakt van het gedeelte bij de knieschotten, daar zitten geen zachtboard platen in de weg.





Komende 2 à 3 dagen ben ik niet thuis, dus dan weet u waarom ik even stil ben :) .
 

Fiesiekus

  • #14
Kijk, now we are getting even further....dank zij deze foto's. Het lijkt op een zgn. sporenkap! Die kepers heten nl. "sporen"officieel. Komt in Nederland niet veel voor. Zou dan inderdaad een 10 of 12 mm dikke plaat als dakbedekking leggen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Door wie is vastgesteld dat er asbest in de platen zit ?
 

Edwin 41

  • #16
Gezien de bovenste foto waar 2 pannen zijjn weggehaald ,is dat wel degelijk asbest houdend matriaal
 

Mart1jn

  • #17
Jan schreef:
Door wie is vastgesteld dat er asbest in de platen zit ?
Een bouwtechnisch keurder.
 

Fiesiekus

  • #18
Mart1jn, heb de afgelopen dagen nog lopen nadenken over de bevestiging van de panlatten. Vraag: op welke punten zitten de panlatten gespijkerd aan het dak? Zitten de spijkers alleen in de sporen? Of (ook) echt alleen in het asbest-dakbeschot?
 

Edwin 41

  • #19
Die kunnen niet alleen in het asbest beschot zitten want die heeft geen draagkracht dus in de sporen.
 

Mart1jn

  • #20
Fiesiekus schreef:
Mart1jn, heb de afgelopen dagen nog lopen nadenken over de bevestiging van de panlatten. Vraag: op welke punten zitten de panlatten gespijkerd aan het dak? Zitten de spijkers alleen in de sporen? Of (ook) echt alleen in het asbest-dakbeschot?
Ik heb nog even wat meer zachtboard platen verwijderd, en voor zover ik kan zien zitten ze alleen in de sporen gespijkerd. Er steekt i.i.g. geen spijker uit de asbestplaten, behalve op één punt, pal naast een spoor, waar men kennelijk mis heeft geslagen. De platen liggen op de sporen, dus het spreekt voor zich dat men ook door de platen heen heeft gespijkerd, maar dan alleen daar waar de sporen zitten. Maakt dat iets uit voor de te kiezen "strategie"?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu