Antieke tegels weer mooi krijgen

Spijk

  • #1
Beste forum leden,

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren met het volgende;

In mijn huis uit 1902 heeft in de hal oorspronkelijk een patroontegel gelegen. Toen ik het huis kocht wees de vorige bewoner mij op een paar patroontegels die onder de houtkachel liggen en vertelde daarbij dat dat de oorspronkelijke tegels uit de hal waren. Zonde dat die weg zijn dacht ik nog, maar het is wat het is. Leuk dat er in ieder geval nog een paar van bewaard zijn gebleven. Hieronder een foto zoals de tegel onder onze kachel is.



Een paar maanden later zijn wij de tuin op gaan schonen, die totaal overwoekerd was. En tot mijn stomme verbazing vond ik bij het graven tussen de rotzooi en het puin een heel groot gedeelte van de oude patroontegels! Totaal heb ik zo'n 1,5 m2 aan hele tegels terug gevonden, en een hoop stukken. Super gaaf dat ze er nog zijn, en ik wil ze ook terug in het huis proberen te brengen. Terug naar hun oorspronkelijke plaats in de hal is helaas geen reële optie, daar is het echt te weinig voor. Maar het zou net genoeg moeten zijn voor de vloer in het toilet. En dat is ook al iets toch?

Ik weet van de vorige bewoner dat zij de vloer begin jaren 80 vervangen hebben. De tegels hebben dus zeker dertig jaar in de grond gezeten en dat heeft ze niet mooier gemaakt. Ik ben nu met een van de gebroken stukken aan het experimenteren geslagen om te kijken of ik ze nog mooi krijg. Ik heb deze eerst gewoon schoon gemaakt met een sponsje en wat zeep, en vervolgens gereinigd met zuurvrije grondreiniger R155 van Moeler. Het is er flink mee opgeknapt, en nat zien ze er al weer ene heel eind goed uit. Maar droogt het op wordt het heel flets en zie je dat het niet schoon is. Het okergele deel is niet egaal en zit vol "bruine puntjes"




Hebben jullie verder advies hoe ik ze mooi kan krijgen? Onderstaande foto is misschien niet heel duidelijk, maar dit is de kopse kant van de tegel. Je kunt daarop zien dat de tegel tot zo'n halve centimeter diepte gekleurd is. Zouden jullie het aandurven om ze met een polijstmachine te bewerken?

Alle advies is welkom!

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Leuk plan!

Over het schoonmaken weten anderen waarschijnlijk meer te vertellen. Ik heb wel een tip voor als je ze toch in de hal wilt gebruiken. Je kan deze tegels in het midden plaatsen, en eromheen bijvoorbeeld een strook zwarte tegels. Dan wordt het effect zelfs sterker.

In het toilet zijn deze tegels wellicht minder hygienisch, omdat ze niet geglazuurd of beschadigd zijn.

 

Yvan

  • #3
Al een oude draad, maar ik wil er toch nog even op reageren.
Ik heb destijds ook zo'n betrekkelijk groot aantal niet-geglazuurde, in de massa gekleurde tegels teruggevonden in de tuin, boven en onder de grond.
Naar schatting zo'n 8m². Ze waren ooit in een dikke mortellaag gelegd, dus in eerste instantie heb ik zoveel mogelijk cement weggehaald met een slijpschijf met diamantblad.
Bij wijze van experiment heb ik er daar een aantal van opgekuist door langdurig borstelen met een (nogal) zachte borstel en een marseillezeep (in gewone zeepstukken/-tabletten, hoe je het ook wil noemen, dus niet een "reinigingsproduct met-".
Hier hoor je vaak zeggen, dat dat soort tegels het beste regelmatig behandeld worden met lijnolie, maar dat vind ik geen aanrader, althans niet binnenshuis: lijnolie heeft een uitgesproken, enigszins visachtige... stank.
De madamme en ik zijn kort daarna uit elkaar gegaan en uiteindelijk zijn die tegels daar blijven liggen. Waarschijnlijk liggen ze er nog.

 

Ann de Jong

  • #4
Dag Spijk. Oud bericht zie ik maar ik heb dezelfde tegels en daar heeft jaren vloerbedekking op verlijmd gezeten . Bijgevoegde foto zijn mijn tegels. Maar er zijn er een aantal nog erg wit uitgeslagen. Ik herken veel in je verhaal en zou heel graag willen weten wat uiteindelijk de oplossing was. Ik heb 9 mooie tegels maar deze wil ik ook graag mooi hebben. Iets met water verdund met azijn ook al geprobeerd maar moet zo hard schrobben en slaat bij opdrogen toch weer wit uit. Ook de onderkant is dikke laag beton/zand. Lukte polijsten bijvoorbeeld? Hoor het graag!!! Groet Anneke

20200608_110118.jpg
 

Teun65

  • #5
Daar de poreusheid in de loop der jaren is toegenomen, door invloeden van buiten af, kan je proberen de tegels met impregneer te behandelen... geeft goed resultaat.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu