Antieke haken in gemetselde muur

Ouderijn

  • #1
Ik wil een 11kg zwaar beeld ophangen aan twee van deze haken in een gemetselde muur. De haken hebben een vierkante doorsnede.
1- Moeten deze haken recht-gehamerd worden?
2- Ik neem dat ik moet voorboren en wel in het baksteen, niet in de mortel?
3- Is het nuttig een plug te gebruiken?

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Dit zijn volgens mij inmetselankers. Je kan ze eventueel overmaats boren en erin lijmen.

Hoe dik is de muur? En hoe lang zijn de ankers?
 

Ouderijn

  • #3
Muur is enkelsteens en niet-dragend. De ankers zijn 9cm lang.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
9cm lang, dus dan komen ze een cm of 6 in de muur? Dat moet wel lukken. In een hele steen boren en niet te diep boren, anders breekt de steen achter het boorgat.

Een beetje recht maken is handiger. Erin zetten met een chemisch anker. Misschien kan het ook met een bepaalde montagekit, daar ben ik niet zo in thuis. Erin metselen met specie kan ook.
 

De Bob

  • #5
Blijft dat beeld daar permanent hangen ?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Ik ken ze niet anders dan ophanghaken die in de voeg geslagen werden bij muren die zijn opgemetseld met kalkspecie.
Ze zijn te bevestigen door de platte kanten op te meten en in die maat een gat boren, de haak kan er dan ingeslagen worden, doordat de staaf vierkant is zal de haak klem komen te zitten in de steen.
Met een plug kan ook maar dan is het gat groter, of dat mooi is mag iedereen voor zich uitmaken.
 

Ouderijn

  • #7
Het is de bedoeling dat het beeld daar blijft hangen, tenminste zo lang als het huis nu oud is, dus nog eens zo'n 500 jaar.
De muur waar het in komt te hangen is echter van jongere datum, dus geen kalkspecie, maar cement. Het lijkt er dus op dat een gat in de baksteen een betere oplossing is.
 

De Bob

  • #8
Als het zo blijft, dan gaten boren van diameter haak, en dan met een spuitanker vastzetten.

Niet de ankers in de muur slaan, de kans op scheur schade / steen breuk is te groot.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Op basis waarvan concludeer jij dat de kans op schade te groot is?
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
5
8
2
4

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu