Alternatief bouwen ?

Npluijm

  • #1
Ik wil graag zelf een tuinhuis bouwen en vraag me af of er nog andere, alternatieve materialen zich lenen en of iemand daar ervaring mee heeft ?

stro, leem ?

gipsblokken ?

stenen (geen bak)

stof of plastic/ kunsstof ?

kun je het bouwen van die glazen blokken, ook vaak voor badkamers gebruikt.... zag ze laatst ook in een zwembad.

andere ideën

het gaat om een tuinhuisje van circa 20-24 m2
dient goed geïsoleerd te zijn en liefst veel natuurlijk licht
 

Pepjo

  • #2
In principe kun je alles gebruiken als bouwmateriaal, kijk bijvoorbeeld maar eens hier
Zo'n huis staat in Nederland in Zwolle, niet eens zover van W'ga volgens mij.

De vraag is of je zelf handig bent en of je er de tijd voor wil uittrekken. Op internet is echt veel te vinden over alternatieve bouwwijzen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Tis inderdaad maar net wat je zelf wil.

Ideetjes:

Flessenmuur



 

Npluijm

  • #4
:D
ik vind het schitterende bouwsels earthships heten ze volgens mij.
op mp is er ook iemand die zich aanbiedt voor dergelijke bouwsels.

Echter wonen we in een huurhuis, dus is het wel fijn als het ook ooit makkelijk af te breken is.

het is net iets too much....... misschien

iemand wel eens met eps gewerkt; als vulmateriaal in een houtskelet (dus mogelijk als muren en isolatie tegelijk ? uiteraard met osb of gips aan de binnenkant en iets aan de buitenkant.....

of bouwen met betonplaten aan beton palen.... is dat een optie

en over de earthships; iemand wel eens gemaakt of een idee hoe te maken ?
wordt het gemetseld of met beton (leem lijkt me geen optie)


circa 18-24 m2 geïsoleerd met elektra, elektrisce kachel, op friese (klei)grond
max. 3 m hoog
hoge raampjes; veel natuurlijk licht

kernvraag; met welke materialen kun je buiten bouwen (duurzaamheid min 10 jaar) en isoleren ?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Een earthship is normaal gebouwd van autobanden, gevuld met zand en gestuct met leem. Nog nooit gedaan. Ik ken wel mensen die mee hebben geholpen aan dat strobalenhuis.

Er worden complete woningen van piepschuim gebouwd, en betonschuren (betonnen palen met betonnen planken ertussen) zijn ook al decennia te koop.

Heel veel materialen zijn buiten toepasbaar. Zelfs bepaalde soorten stof.

Moet het ook nog in de buurt passen? Is het budget belangrijk? Ben je erg handig?
Het goedkoopst is met tweedehands materialen. Kijk eens om je heen, en op internet wat er allemaal mogelijk is. Mogelijkheden zijn onbeperkt.
 

Npluijm

  • #6
Het is voor een atelier, dus mag best wat ongewoon zijn, wel veel licht
zat zelf ook te denken aan die vierkante glazen badkamerblokken, gebruiken ze ook bij zwembaden....

betonnen palen met betonnen planken; heb 2e hands zo'n huisje gevonden.

Budget is beperkt; 2e hands huisje is een optie, maar is nooit helemaal naar eigen smaak; zelf ontwerpen biedt meer mogelijkheden, maar is ook best lastig

in principe zijn alle materialen welkom, het moet alleen wel ooit af te breken zijn ivm. huurwoning, isolatie moet goed zijn
duurzaam zeker 10 jr.

zit zelf aan 2e hands hout en ramen en kozijnen te denken, maar vind de andere mogelijkheden ook wel interessant

iemand anders noemde eps, soort tempex, maar lijkt mij alsnog vrij kostbaar

van mij hoeft het niet in de buurt te passen
budget is cruciaal
termijn is voor sept 2012, dus 2 mnd. om aan te besteden; vrij ruim lijkt me
handig.... ? ik heb nog nooit zoiets gedaan, wel kasten, meubels, bedden, tafel, kleine overkappingen e.d.
familie heeft hoveniersbedrijf voor evt. fundering en mss materialen.

Ik ga zeker nog eens aan de google, maar een def. keuze maken is lastig, zodra je een grote aanschaf doet (zeg 500 e. aan hout) dan is dat ook definitief.

Ik weet niet of ik handig genoeg ben om het zelf te bouwen (m.n. isolatie e.d.) maar op inet is veel info te krijgen.


thnx voor het meedenken
 

MvanV

  • #7
Eartships zijn fascinerend, maar er zitten risicos aan. Je krijgt bij een verkeerde vochtbalans/dampspanning rotting en insecten in het stro.

Wat ik persoonlijk wel een charmante manier vindt is om rond te rijden en reststukken isolatie te vragen die in containers zitten. Bouwvakkers gooien vaak alles met een hoekje er af al weg. Ik zou niet met natte glaswol gaan sjouwen, maar je ziet ook vaak reststukken bekistingspiepschuim, stukken XPS plaat e.d. Daar ga je met een sponsje over en het is prima spul.
.

Je kunt het van houten palen maken, binnen gips, er tussen isolatie, aan de buitenkant over elkaar vallende planken
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu