Als zonnepanelen groep

Hharbers

  • #1
Ik ga 14x 260wp panelen op mijn huis leggen met mastervolt XS3200SW omvormer op zolder
Ik ben aan het kijken hoe ik deze ga aansluiten op groepennkast.
Groepenkast is 3x 25a hoofdaansluiting met 9x 16a groepen verdeeld achter 3x 30 mA ALS

Optie 1
Liefste zou ik aparte groep met 300mA als erbij plaatsen met vaste aansluiting naar omvormer. Helaas geen mogelijkheid om leiding naar zolder te leggen.

Optie 2
Een van de nauwelijks gebruikte groep welke nu al op zolder uitkomenvrij maken van andere verbruikers zodat deze gebruikt kan worden voor omvormef.
Ik lees echter dat interne lekstroom van omvormer 30mA ALS eruit kan tikken waardoor andere groepen achter deze ALS er ook uit liggen

Optie 3
Wasmachinegroep op zolder voorzien van PV verdeler. Echter is dan het probleem met ALS niet opgelost.
 

CV__

  • #2
Omvormers horen vast aangesloten te zijn. Als je geen nieuwe leiding kunt trekken (kan altijd), kun je optie 2 doen.

Als je het dan op een eigen aardlekautomaat wilt moet je de desbetreffende groep vervangen door een aardlekautomaat en direct na de hoofdschakelaar aansluiten.

Hangt van de omvormer af wat voor aardlekschakelaar je nodig hebt. Er zijn er zat die gewoon prima werken achter een gedeelde 30 mA aardlekschakelaar.

Indien niet aan een aantal voorwaarden wordt voldoen kom je bij type B aardlekschakelaar. Die zijn zeer prijzig... in de praktijk voldoen de omvormers dus meestal wel aan die voorwaarden.

Maar is dit allemaal oud spul uit de opslag? 260 Wp, antieke omvormer..?
 

Hharbers

  • #3
De panelen en omvormer is inderdaad een bestaande set welke ik over heb genomen.

Kan ik aan type omvormer uitzoeken of deze achter gedeelde 30 ma als kan?
Ik begreep dat (oudere) omvormers met trafo minder lekstroom hebben.

Ik ben op optie 3 gekomen omdat diverse sites een pv verdeler adviseren als oplossing voor de gedeelde als. Ik snap niet wat de extra verdeler met als te maken heeft, zie hier.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu