Alléén thermostaatkranen (Nefit Topline HRC30/CW5)

Kristian

  • #1
Hallo allemaal,

Via dit forum kwam ik erachter dat mijn ketel (Nefit Topline HRC30/CW5) geschikt is voor nul-flow.
En aangezien we altijd lopen te stoeien met de warmte in de verschillende ruimtes had ik het volgende plan:

- in de 6 leefruimtes (woonkamer, werkkamer, keuken, 3 slaapkamers) zo'n radiografisch thermostaatsetje plaatsen (conrad. artikel=560606);
- in de overige ruimtes (hal, overloop, bijkeuken) een normale thermostaatkop plaatsen;

Ik vraag me alleen af:

1) Wat moet ik in deze situatie met de kamerthermostaat doen?
2) Betekent "geschikt voor nul-flow" dat de ketel gewoon afslaat wanneer er geen doorstroming is, of springt ie in een error?
3) Wanneer de ketel inderdaad gewoon afslaat bij geen doorstroming heb ik geen bypass nodig, toch?
4) Kan ik het af zonder buitenvoeler/WA regeling?

Alvast bedankt voor hulp!
 

StefanD

  • #2
1) Wat moet ik in deze situatie met de kamerthermostaat doen?

Instellen op weersafhankelijk.

2) Betekent "geschikt voor nul-flow" dat de ketel gewoon afslaat wanneer er geen doorstroming is, of springt ie in een error?

Slaat af.

3) Wanneer de ketel inderdaad gewoon afslaat bij geen doorstroming heb ik geen bypass nodig, toch?

Klopt.

4) Kan ik het af zonder buitenvoeler/WA regeling?

Nee.
 

Kristian

  • #3
Bedankt voor je snelle antwoord, Stefan!

Kun je me vertellen wat de toegevoegde waarde van de buiten/WA regeling is?

Het lijkt zo eenvoudig <leek mode=ON :shock: >:

Geen flow = niet verwarmen, niet pompen;
Klein beetje flow = beetje verwarmen, beetje pompen;
Veel flow = pedal to the metal!

Of zie ik het dan te simpel?
 

StefanD

  • #4
Voordeel van WA is dat de temperatuur van het CV-water wordt afgestemd op de buitentemperatuur. (Hoe kouder buiten, hoe warmer het water). Groot voordeel hiervan is dat de CV bij hogere temperaturen (zoals op dit moment) een vrij lage temperatuur gaat gebruiken en daardoor zuiniger gaat werken. De kosten van zo'n buitenvoeler heb je er dan zo uit.
Tweede voordeel is dat de verwarming langer op een lage temperatuur werkt, in plaats van af en toe op vol vermogen. Dit is comfortabeler en ook beter voor de ketel.
 

Kristian

  • #5
Helemaal helder. Thanks! :idea:

Op zoek naar een Moduline 400 dus :roll:
 

Kristian

  • #6
Owja,

Weet iemand of de Moduline 30 of Moduline 4 ook past/werkt op de Nefit Topline HRC30/CW5?

Of wil iemand zijn/haar Moduline 400 ruilen met mijn 300 :mrgreen: (uiteraard met bijbetaling)
 

StefanD

  • #7
Volgens Nefit technisch_bulletins/tb_22_rev.pdf heb je dan een RCC module nodig.
 

Kristian

  • #8
Stefan, ik zie in een ander topic dat je precies hetzelfde van plan bent/was als ik....

Hoe gaat het daarmee? Al voor mekaar?
 

StefanD

  • #9
Helaas nog niet klaar: ik moet nog 4 radiatoren van een thermostaatkraan voorzien en dat is een klusje voor het nieuwe jaar...
Intussen al wel zo'n radiografisch setje in alle slaapkamers in gebruik en dat werkt echt perfect.
 

Kristian

  • #10
Dat geeft de burger moed! :cool:

Heb je van dezelfde leverancier die ik aangaf zo'n set gebruikt, of zijn er andere/beter die je zou kunnen aanbevelen?
 

Chathanky

  • #11
Via dit forum kwam ik erachter dat mijn ketel (Nefit Topline HRC30/CW5) geschikt is voor nul-flow.
In welk onderwerp dan? :shock:
Dat geldt wel voor de topline aquapower maar niet voor de standaard topline. Die is geen 0 flow.
 

Kristian

  • #12
Nouja, geïnspireerd door een topic (Type installatie: zone systeem of weersafhankelijk regeling) kwam ik op de site van Nefit terecht waar ik dit


document zag, waar ik onderaan pagina 20 de tekst

"Het cv-toestel is ontwikkeld voor nul-flow. Nul-flow betekent dat het cv-toestel automatisch stopt met cv-bedrijf als er geen stroming in de cv-installatie is geconstateerd."

vond.

Eerst dacht ik ook dat alleen voor de AquaPower gold, maar nadat ik het nog eens goed bekeken had kwam ik tot de conclusie dat dit voor alle modellen in de manual is.

De url doet het vanwege de haakjes niet, ff knippuh/plakkuh dan maar
 

Chathanky

  • #13
Zolang het niet gaat om de topline compact heb je idd. gelijk.
 

Kristian

  • #14
Ermmmm.... 't Gaat wél om de Compact.... :shock:


Staat niks over nul-flow :(
 

Chathanky

  • #15
Nog geen man overboord, plaats een bypassventiel en je kunt gewoon verder.
 

Kristian

  • #16
Maar dát wou ik nou juist niet :-|

Om 1 of andere reden heb ik het gevoel dat dat minder goed gaat werken dan nul-flow.....

Kan ik niet onderbouwen hoor.... :oops:
 

Chathanky

  • #17
Met een goed afgestelde bypass kun je een ketel heel vloeiend laten regelen tot zijn ondergrens.
Door de hogere retour zal de ketel zijn vermogen afbowen tot de ondergrens.
Met thermostatische ventielen gaat dit ook nog heel geleidelijk, die gaan niet plots heel veel dicht lopen. De ketel bouwt zijn vermogen langzaam af.
 

Kristian

  • #18
Ik geloof onmiddelijk dat 't ook prima werkt met een bypass, 't is alleen dat ik me erop verheugd had dat het plug-n-play zou zijn :) maar nu is moet er weer afgetapt worden, alles is met flexibel aangesloten, dus ik moet dat weer laten doen etc etc...
 

Kristian

  • #19
Hallo allemaal,

Inmiddels heb ik 13 radiatoren (van de 17) voorzien van een radiografische stelkop.
Van de 4 overige radiatoren hebben er 3 een 'gewone' thermostaatkop (hal, bijkeuken, overloop) en de laatste een gewone kraan (badkamer).
De radiator in de badkamer fungeert als bypass wanneer er nergens debiet is.

De centrale kamerthermostaat in de woonkamer is vervallen en vervangen door een radiografische ontvanger met relais die de ketel aan/uit regelt.

In 6 ruimtes hangt nu een klok-kamerthermostaat die de kranen in de desbetreffende ruimte bedient. Daarnaast bedient elke thermostaat dus ook de ketel in de vorm van een aan/uit regeling.

Wanneer er dus in één van de ruimtes warmte gevraagd wordt zullen de radiatoren van dié ruimte geopend worden. De ketel slaat aan wanneer de radiatoren teminste 10% geopend zijn. Dit is instelbaar per ruimte; ik ben hier nog mee aan het experimenteren.

De ketel heb ik teruggeschroefd naar 50%. We zijn immers maar met z'n tweetjes, dus nooit in meer dan 2 ruimtes tegelijk :D
Deze 16KW is op dit moment ruim voldoende om de ruimtes waar we zijn warm te stoken.

Vooralsnog werkt het perfect. 's Morgens de keuken lekker warm, zonder dat de woonkamer meegestookt wordt, 's avonds de keuken en woonkamer lekker op temperatuur bij thuiskomst....

Ik hoop alleen dat deze luxe het verbruik niet verhoogt :roll:

Mocht iemand nog vragen :?: of tips :idea: hebben lees ik ze graag :cool:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu