Alkydverf en plastic. Gaat dat samen?

Konein

  • #1
Misschien een domme vraag :wink: , maar omdat ik meerdere potten alkydverf willen mengen tot 1 kleur, heb ik iets nodig om het IN te mengen.

Ik heb een oude latex emmer over. Als ik die goed schoonmaak, kan ik daar de alkydverf dan in mengen? Of krijg je een chemische reactie tussen de alkydverf en het plastic van de emmer?

Ik neem aan dat alkydverf niet voor niets in blikken verkocht wordt, vandaar. Of kan ik de verf er wel in mengen en de komende tijd uit gebruiken, maar niet lang in bewaren?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik denk dat het met die aantasting (op korte termijn) wel mee valt.
Je kunt die emmer dus denk ik zonder problemen gebruiken om de verf in te mengen.

Iets anders is het om de verf te bewaren! Hoe dat plastic zich gedraagt met de oplosmiddelen uit de verf (terpentine-achtig) als het er lang in zit?
En... die emmer is veel te groot, daar zit erg veel lucht boven, en kan niet goed afgesloten worden. En daardoor blijft die verf niet erg lang goed.

Ik heb een andere suggestie: ga even langs bij een echt schildersbedrijf en vraag of ze niet een paar lege blikken met deksel over hebben voor je, liefst van verf in ongeveer jouw kleur. Zij gebruiken meestal grotere potten! Even een beetje schoonmaken met een doek met terpentine...

Bewaar echter de resten verf liever in een zo klein mogelijke bus, dwz dat er zo min mogelijk lucht boven de verf blijft! Dan blijft het langer goed.

Na het afsluiten van de bus even omdraaien, zodat er een laagje verf aan de binnenkant van het deksel zit, helpt ook nog wat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu