Alcyd / Acryl lagen herkennen

Hamsteg

  • #1
Hi,

Ik neem aan dat meerdere mensen dit probleem hebben maar kon niets in het forum terug vinden. Hoe herken ik welke verf op een stuk hout zit? Ik ben van plan mijn huis te schilderen ... ben al aan het schuren maar bij het schoonmaken leek mijn zeker keus van alcyd toch niet zo sterk.

De buurman beweert dat dit Alcyd verf is.

Als ik echter het houtwerk met een spons schoonmaak geeft de verf af, acryl zou je zeggen. Het huis is acht jaar oud, volgens mij nog te oud om in beginsel met acryl te zijn uitgevoerd maar het kan zijn dat de vorige bewoners er met acryl verf overheen zijn gegaan ... kan dat? Of moet de verf dan duidelijk echt lelijk zijn.

Merk je het meteen als Alcyd op Acryl wordt geverfd of omgekeerd Acryl op Alcyd ?
 

Dingena

  • #2
Neem een lapje met spiritus, als het acryl is dan zal je merken daar waar je wrijft de verf plakkerig wordt. Bij alkyd gebeurt er niets.
Dat het verfwerk afgeeft wil niet zeggen dat het acrylverf is!

Als het een systeemverf (veel buiten gebruikt voor daklijsten, dakkapellen en soms ook voor deuren en kozijnen) is welke aan het verpoederen is heb je hetzelfde effect, en dit is alkyd verf. (als deze verf verpoedert en afgeeft bij het schoonmaken is het heeeel erg nodig dat er wat gebeurt.)

Natuurlijk kunnen de vorige bewoners met acryl geverfd hebben, zo op het oog is voor de gemiddelde persoon dit verschil niet te zien.

Alkyd rechtstreeks op acryl geeft problemen met de hechting, na verloop van tijd.
Acryl kan altijd over alkyd heen zonder problemen.
 

Hamsteg

  • #3
Bedankt! Het is inderdaad enorm verpoederd.
Bij delen die niet volop in de zon zijn geweest is er geen poeder.

De vorige laag zat er zo dun en zo slecht op dat we voor de grondige aanpak hebben besloten. Hopelijk wordt het een droge maar niet al te mooie zomer. :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu