Airless spuiten

Peter Ams

  • #1
Hoe lastig is airless spuiten?

Ik heb een huis en moet een kleine 200m2 wit maken (vers stucwerk).
Hoe lastig is het om zelf airless te spuiten?
De apparatuur hiervoor wil ik dan huren.

Ook hoor ik graag wat voor verf hiervoor het beste geschikt is.
Alvast dank!
 

Fiesiekus

  • #2
Zou je daarvoor niet gewoon een latexroller gebruiken?
 

Peter Ams

  • #3
200m2 latex roller en de kans dat alles 2x moet vind ik geen leuk vooruitzicht.
Daarbij is spuiten mooier.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
En hoe lang denkt u daar bezig mee te zijn ?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
U wilt met een airless HD installatie aan de gang. Het spuiten met een dergelijke installatie is niet lastig, integendeel, het werkt snel en het resultaat is perfect....mits u ervaring heeft in het spuiten met latex.

Als u al een dergelijke professionele installatie kunt huren ( ik zou de mijne niet verhuren ), dan kunt u normale latex gebruiken.

Van belang zijn ( afhankelijk van de omgevingstemp. en slanglengte )
de spuittip ( 0.017 /0.019 ) de pompdruk ( 150-180b ), de luchtdruk ( 2- 4 b) en de spuitafstand ( 20/25 cm ).

U dient, ivm overspray, alles af te plakken wat u niet wilt spuiten.

U dient ook rap te werken: als u latex op vers stucwerk gaat spuiten, dan zal het vocht uit de latex zo snel daaruit worden onttrokken dat er een bont wolkeneffect ontstaat indien u niet de juiste "slag" van het spuiten onder de knie hebt.

Voorspuiten met verdunde latex is dan ook een pre. Dus ook hier 2 lagen!

Al met al dus een heel verhaal. Als u het afplakken, het reinigen en het bedrijfsklaarmaken van de machine bij elkaar optelt, dan kunt u, gezien de oppervlakte, net zo goed een 35 cm vachtroller nemen op stok en de muren rollen.
 

Peter Ams

  • #6
Diverse verhuurbedrijven verhuren aireless spuitsets.

Aangezien het gehele huis leeg is valt het overplakken wel mee. Wat ramen en de trap.
 

Mauzer

  • #7
Kees de schilder schreef:
U dient ook rap te werken: als u latex op vers stucwerk gaat spuiten, dan zal het vocht uit de latex zo snel daaruit worden onttrokken dat er een bont wolkeneffect ontstaat indien u niet de juiste "slag" van het spuiten onder de knie hebt.
dit kun je voorkomen door een zogenaamde 'spacklatex' te gebruiken, deze heeft moleculair gezien grotere betanddelen waardoor deze minder snel wegtrekt, ook heeft deze een langere open tijd, waardoor aanzetten en wolkvorming te voorkomen is.


Maar inderdaad zou ik zelf voor 200m2 geen spackspuit inzetten, wij hebben laatst een achterwand van een enorme loods gespoten met airless, totale oppervlakte was 2200 m2, en het spuiten zelf koste hierbij slechts 7 uur...
voor 200m2, zou ik zelf een goede dikke vachtrol gebruiken, dat werkt praktischer & goedkoper
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
U kunt inderdaad speciale spacktex gebruiken.

Toevoegen van 1/2 liter speciale vloeistof aan de latex ( helaas geen merk ) is goedkoper en de zg "open tijd" is proefondervindelijk langer dan die van spacktex indien u de dosering 1/2 liter op 10 l latex aanhoud.

Deze "open tijd" verlenger is geschikte voor alle dispersie- en emulsievervenmuurverven.

U zult merken dat de nozzle van de airless-spuit minder snel verstopt, en tot 20 % minder spuitdruk nodig hebt ( dus meer rendement van uw verf ).

Mocht u toch gaan roller: met dit middel ziet het eruit alsof het gespoten is.
 

Peter Ams

  • #9
Dank, Dank voor alle antwoorden.
Lijkt erop dat we toch gewoon gaan rollen, het huis staat inmiddels vol met verbouwingsspullen en leeghalen en of afdekken is lastig.
 

Mauzer

  • #10
Deze speciale vloeistof, word chemisch benoemd als ethyleen-glycol, ofwel 'antivries'

let er wel op dat je een geurloze antivries koopt, en een zonder kleursoffen...
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #11
Nou nee...

Merken noemen we hier niet, maar dit additief moet zelfs vorstvrij worden opgeslagen en kan buiten vanaf 10 oC en binnen vanaf 5 oC gebruikt worden.

Anti-vries beschermt onverdund tot -40 /-60 oC.

Ethyleenglycol is uitermate giftig bij inname, dit product wordt in de productsheet omschreven als "non harzardous", ongevaarlijk dus.

( Ik zou het evenwel niet opdrinken, maar daar is het ook niet voor gemaakt :mrgreen: ).
 

Mauzer

  • #12
Het zal dan wel een 'speciale versie' zijn van ethyleenglycol... want er zijn fabrikanten zat die gewoon antivries gebruiken... :-)

zal de prijz wel drukken dan... :mrgreen:
 

Zandmenneke

  • #13
Heb bij het verbouwen van mijn huis een latexpompsysteem gebruikt. Deze is gewoon bij de bouwmarkt te koop. Bij dit systeem wordt de latex met een pomp direct uit de emmer gezogen en via een slang naar de roller verpompt.

Naar mijn mening ideaal voor als je grote oppervlakten moet latexen (heb in mijn huis plm 150-200 m2 gelatexed). Vanwege het pompsysteem werkt het erg egaal, dus je ziet geen aanzetten. Daarnaast werkt het systeem erg schoon.
 

Peter Ams

  • #14
Ik had zo'n systeem ook te huur gezien bij verhuurbedrijven.
Prijs is erg redelijk.

Moet ik net gestuukte muren eigenlijk nog voorstrijken?
Eventueel dunne latex als eerste laag??
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #15
1. ja

2. U kunt ofwel een voorstrijkmiddel gebruiken, ofwel de de muurverf die u gaat gebruiken voor de toplaag, maar dan 10 /15 % verdund.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu