Afzuigkanaal afzuigkap aanleggen

KlusserKoen

  • #1
Beste mensen,

Ik heb recent een huis gekocht en wil daar een nieuwe keuken in plaatsen. Op dit moment zit er een oud keukenblokje in met gootsteen en een los gastoestel en koelkast.

Nu heb ik een probleem met het vinden van de juiste oplossing voor de aanleg van het afzuigkanaal van de afzuigkap. Ik hoop dat jullie mij hiermee verder kunnen helpen/adviseren.

Ter verduidelijking van mijn probleem heb ik onderaan dit bericht 2 afbeeldingen bijgevoegd.Ik hoop dat het hier een beetje duidelijk(er) van wordt. Het gaat om het volgende.

Boven de plek waar ik de kookplaat wil plaatsen loopt op dit moment een koof voor de mechanische afvoer. Zowel de keuken als het toilet is aangesloten op dit kanaal (1 buis). Deze loopt naar de zijwand van de woning en gaat vervolgens in de hoek van de trap omhoog, naar de zolder de woning uit.

Nu moet er op die plek dus het afzuigkanaal* van de afzuigkap komen, maar tegelijkertijd moet ook de mechanische ventilatie van het toilet behouden blijven. Deels lopen deze kanalen dus via dezelfde route (zie rode lijn tweede afbeelding).

(* Afzuigkanaal afzuiging zou dan vervolgens via de zijgevel->garage -> dak garage naar buiten moeten, of de hoek om in de keuken en dan via de achtergevel).

Nu is de vraag:

- Op welke manier kan ik dit het best aanleggen (afzuiging afzuigkap naar buiten en behoud mechanische ventilatie toilet)?
- Welke materialen kan ik het best gebruiken?
- Is het verstandig om te doen? Alternatief is recirculatie + bestaande mechanische ventilatie, maar dan ben ik op de lange termijn duurder uit (ca. 39eu per halfjaar voor koolstoffilter), daar tegenover bespaart het wel een hoop gedonder (en wat euro's aan de voorkant).

De keuze om de kookplaat te plaatsen waar ik hem heb ingetekend (en niet aan de andere wand) heeft overigens te maken met ligging bestaande aansluitingen.






Ik hoop dat jullie mij hiermee verder kunnen helpen. Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten,

Koen
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik heb de afbeeldingen aangepast. Het is nog steeds niet heel goed te lezen. Plaats ook eens een foto van de huidige situatie.

Recirculatie is energiezuiniger, want je voert geen warmte af naar buiten. Je moet dat wel voldoende ventilatie (centraalafzuiging) in de keuken hebben, en er aan denken de box hoog te zetten bij het koken.

Wat verder de beste keus is als je een extra kanaal naar buiten wil maken, hangt af van de situatie ter plekke. De kortste afstand is een argument, maar ook waar de uitgang komt, dichtbij een raam of de buren bv.

Kwa buis kan je het beste een gladde buis kiezen. Bv. spiraliet.
 

KlusserKoen

  • #3
Onderstaande een (hopelijk) duidelijkere schets en een serie afbeeldingen. Ik hoop dat dit de vraag/het probleem duidelijker maakt. Het gaat er dus om dat er een afzuigkap inclusief afzuigkanaal moet komen ter plaatse van het bestaande afzuigkanaal van de mechanische ventilatie. De bestaande afzuigkanaal voor de mechnishce ventilatie is één kanaal voor de MV van de keuken én het toilet.

Het MVkanaal moet ten behoeve van de afzuiging van het toilet in de nieuwe situatie behouden blijven. In de nieuwe situatie moet er een afzuigkanaal van de afzuigkap naar buiten bij komen. Hoe is dit te realiseren?














Groeten
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Die schets is niet echt duidelijker geworden :denk:

De foto's wel. Je kan het nieuwe kanaal naast de bestaande leggen. Het ventiel wat in de zijkant zit laten vervallen en die aan de onderkant meer open draaien. Boven de kastjes kan ook een koof komen.

De plek van de afvoer kiezen waar er het minste ramen in de buurt zijn.
 

KlusserKoen

  • #5
Dank voor je bericht. Ik heb daarover een aantal vragen:

Dus dan krijg je een dubbele koof naast elkaar bedoel je? Dus een dubbele koof die zeg 40 cm de ruimte in steekt (20 cm koof mechanische ventilatie en 20 cm afzuiging keuken)?

Kan dit wel gelet op de plek waar de afzuiging van de afzuigkap komt? Die zal op een specifieke locatie aangesloten moeten worden lijkt me, ik zou zeggen meestal dicht tegen de muur. Bedoeling is overigens een onderbouw af zuigkap, zie ook onderstaande impressie van de nieuwe keuken.

Vraag is ook of dit visueel aantrekkelijk eruit ziet als je een dubbele koof van 40cm boven je kastjes hebt lopen.

Vervolgens kan ik of door de zijwand de garage in en daar via het dak afvoeren. Of via de kastjes (in de bestaande situatie) aan de achterzijde van de woning naar buiten. Wat zou hier de voorkeur hebben?

Waarom plek van de afvoer kiezen waar er het minste ramen in de buurt zijn?

Dit alles wetende, zou jij/jullie adviseren om een kanaal voor de afzuigkap naar buiten aan te leggen of voor recirulatie te gaan?



Dank voor de reactie.

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
De bestaande koof eerst weghalen. Dan heb je veel meer ruimte om de nieuwe buis te leggen. Naar de afzuigkap met een stuk flexibel, dan gaat het vast passen.

Boven de kastjes kan je net zo goed doortrekken naar het plafond, dus de koof ga je niet meer zien.

Niet in de buurt van ramen vanwege de kookluchten.

Je hebt vast al overwogen de kookplaat in de andere L te zetten? :wink:
 

KlusserKoen

  • #7
Ja zeker overwogen, maar het lijkt mij niet handig gelet op de ligging van de bestaande aansluitingen/leidingen/stopcontacten. En ook moeilijker in te passen gelet op de maatvoering van de verschillende onderdelen.

Maar zal me nog even bedenken of ik voor afvoer naar buiten ga of recirculatie. :? :idea:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Ik zag op een foto dat er centrale afzuiging zit, dan is een afzuigkap met motor niet goed, u zuigt dan luchtjes, b.v. toilet naar de keuken.
 

KlusserKoen

  • #9
De afzuigkap in de keuken veroorzaakt dit toch niet? Die zuigt toch gewoon dampen af in de keuken, niet in het toilet..?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Goed punt. Waar komt de lucht die je afzuigt vandaan?

Er moeten voldoende ventilatieroosters open staan.
 

KlusserKoen

  • #11
Ik snap het punt/probleem niet helemaal. Zouden jullie het kunnen toelichten?

Boven de deur links zit een duco rooster voor toevoer verse lucht.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Pak eens een rietje en zuig eraan. Knijp nu de onderkant dicht en zuig eraan.

Als je lucht wilt afvoeren, moet er ook een toevoer zijn. Die toevoer moet uit de woonkamer komen. Anders haal je de lucht uit ruimtes wat niet de bedoeling is, zoals het toilet. Da's niet fris ;)

Het moet in balans zijn. Een afzuigkap zuigt veel lucht af. Dus er moet ook veel toevoer zijn.
 

KlusserKoen

  • #13
Ja oke, maar t is een open keuken, verbonden met de woonkamer en boven de deur in de keuken zit een duco rooster.

Maar de afzuigkap staat toch ook nooit verbonden met het toilet in het geval ik 2 afvoerkanalen aanleg (1 kanaal tbv MV toilet en 1 kanaal tbv afzuiging keuken naast elkaar)?

Bij recirculatie misschien wel? Zou de afzuigkap dan lucht vanuit het MV kanaal de keuken in kunnem trekken?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #14
Even een rekenvoorbeeldje:

Afvoer: Keuken minimaal 21 l/s
Aanvoer: Eén rooster boven deur is pakweg 0.9mx14.3 = 13 l/s

Waar komt de rest van de lucht vandaan?
 

Petersch1

  • #15
Een motorloze afzuigkap aansluiten op de mechanische afzuig is het meest simpele. Wij hebben dit al heel lang en werkt perfect.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu