Afzuiging via schoorsteen

Robin

  • #1
Hallo,

Ik kon niet helemaal een passende rubriek vinden, vandaar mijn post hier.

Ik heb een gemetselde schoorsteen die vanuit de BG recht naar boven loopt en op zolder (3e verdieping) door het dak naar buiten gaat. In de schoorsteen zitten 3 kanalen. Op één van die kanalen wil ik de afvoer van mijn afzuigkap aansluiten.

Nu gaat die 700 m3 per uur afzuigen en dat geeft wat druk op de schoorsteen. Op diverse plaatsen zijn er gaten gemaakt om luchtafvoer van bijv. toilet of badkamer ook in de schoorsteen uit te laten komen. Prima natuurlijk, maar ik wil niet mijn etensluchtjes door al die ruimtes heen...

Is er een manier hoe ik kan bepalen:
a. welk schoorsteenkanaal het minste lucht lekt naar het huis?
b. waar er sprake is van lek?
c. hoe ik lekken het beste kan dichten in dit geval?

Op sommige punten lopen er complete CV-leidingen dwars door mijn schoorsteen. Dus lek wil hier niet zeggen een klein gaatje ;-)

Bedankt voor alle tips!
Robin.
 

Marc12

  • #2
Ik weet niet of je rookanalen nog in gebruik zijn.

Maar in principe heeft iedere schoorsteen standaard een ontluchtingskanaal. Maar het lijkt me stug dat je cv leiding door een rookkanaal lopen als deze ook nog als zodanig in gebruik zijn.

Dan kan je gewoon je kanalen aansluiten en zorgen dat deze goed en luchtdicht aangesloten zijn op de schoorsteen.
 

Robin

  • #3
Hallo Marc,

Dank voor je reactie, maar het past niet helemaal. Alle drie de kanalen zijn nu juist buiten gebruik. Ik wil er één weer in gebruik nemen en zoek een truck om na te gaan welke ik het beste kan gaan gebruiken. Visuele inspectie is daarbij onvoldoende, daar ik niet overal makkelijk bij kan.

Ik ben dus meer op zoek naar een list...

Dank, Robin.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Laat van bovenaf een gewicht aan een touw zakken door de kanalen, u komt er dan gauw genoeg achter welke kanalen nog vrij zijn.

Bent u er niet zeker of een kanaal luchtdicht is dan kunt u er, mits er voldoende ruimte is, een roestvaste flexibele pijp doorheen (laten) trekken.

Succes.
 

Mik

  • #5
Wil je zeker zijn dat alles luchtdicht is een voering door het kanaaltrekken dit kan van bijv. rvs flex. in div. maten te verkrijgen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Twee zielen, één ...... :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu