Afzuigerbuis aftimmeren in keuken, welk materiaal?

Mfve

  • #1
De afzuigerbuis in de keuken wil ik aftimmeren met een koof. De lengte is 270cm waardoor ik een naad krijg want de meeste plaatmaterialen zijn maximaal 240. Langer is er misschien ook wel maar dat maakt het wel een stuk duurder want ik heb maar 2 smalle stroken (20cm breed) nodig en het vervoer is lastiger.
Met welk materiaal krijg ik het best de naden en eventuele schroefgaatjes weggewerkt?
MDF, gipsplaat, multiplex? welke dikte?
Ik kom er niet goed uit wat een slimme keuze is.
De koof moet wit (geschilderd) worden.

Thanks.

P.S. moet ik de buis isoleren met glaswol? (ivm koudebrug)

 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #2
Mdf.
Advies: vervang de slang door een buis, veel minder weerstand.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Idd die slang vervangen. Isoleren van het eerste stuk is wel verstandig. Ook tegen geluid van de wind. Zit er een terugslagklep in?

Ik heb de koven in de keuken gemaakt van 12mm multiplex. Ook langer dan 2.4m. De naad goed gemonteerd op een rachel en geplamuurd. Toch is er een klein naadje ontstaan, maar dat zie je alleen als je er dicht op staat.

De voor- en onderkant heb ik onder verstek aan elkaar gelijmd (voor montage).
 

Mfve

  • #4
Bedankt voor de reacties.

Ik weet dat gladde buis minder weerstand heeft maar omdat ik een paar krappe bochtjes moest maken door het kastje heen heb ik toch gekozen voor flexibele buis. De extra weerstand hoop ik gecompenseerd te hebben doordat ik 150mm buis gebruikt heb. De terugslagklep zit in de afzuiger.

Dan denk ik dat ik kies voor MDF van 6 of 9mm voor de koof en dit zoveel mogelijk probeer te lijmen met constructielijm op raggels om schroefgaatjes te vermijden.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #5
En hoe denk je dit te gaan klemmen tot de lijm droog is?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Een aluminium bocht van 90 graden neemt niet meer ruimte in dan een bocht in een flexibele pijp, hoogstens
dat er een klein randje van het kastje verwijderd moet worden.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #7
Achja die buis zit er nu eenmaal in, en zal echt niet veel verlies uitmaken in de afzuig kracht van de afzuig kap.
Gewoon een paar gipsplaatjes er omheen, schroefgaten en naden even dichtzetten, en dan eventueel met een structuur verf schilderen.

Niet al te moeilijk gaan denken of doen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Mfve schreef:
Dan denk ik dat ik kies voor MDF van 6 of 9mm voor de koof en dit zoveel mogelijk probeer te lijmen met constructielijm op raggels om schroefgaatjes te vermijden.
6mm is te weinig. Bij 9mm verwacht ik geen problemen.

Lijmen is niet gebruikelijk, maar kan op zich goed werken. Ik zou normale houtlijm gebruiken (bij voorkeur een snel uithardende), omdat die nagenoeg zonder klemkracht gebruikt kan worden. Bruislijm drukt de plaat weg, dan ben je meteen je verbinding kwijt.
 

Mfve

  • #9
Ik denk dat ik het ga proberen met polymeerkit. De plinten heb ik daar ook mee vastgeplakt en de kleefkracht was enorm.

Misschien hier en daar een schroefje door een klosje om de plaat op zijn plaats te houden en aan te drukken, de schroefjes verwijder ik dan later weer en de kleine gaatjes die dat achterlaat plamuur ik wel dicht. Dat is nu het plan.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Je kan het toch zo ontwerpen dat je de koof los boven op de kastje zet. Schroeven kan je dan van binnen uit doen.
 

Kluskoppel

  • #11
Heb je de afzuigkap al geprobeerd? Kan veel schelen qua lawaai of je er een gladde spirobuis aan hebt of zo'n flexibel ding ertussen gefrommeld. De afzuigkap zal ook beter (=minder etenslucht in huis) werken als hij makkelijker naar buiten kan blazen.

Voor de kosten hoef je het niet te laten, zo duur is spirobuis & bochtenwerk niet.

Ik heb bij mij een koof van 8mm MDF gemaakt, beetje zelfde idee als op de foto van Ijkenhout. Het hoeft niks te dragen dus vandaar dat ik zulk dun materiaal heb gebruikt. Lat op het plafond en op de muur, vastgemaakt met spijkerpluggen. Hier kon ik het MDF tegenaan schroeven. De hoek waar de platen MDF elkaar treffen zit ook een lat. Ik heb een kleine 'overstek' aangehouden zodat ik er evt. nog een LED-strip onder kon plakken.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #12
Latje op de muur en de kastjes lijmen.
Latje achter de plaat lijmen die in het zicht komt, 9 mm van de bovenkant. (bij 9 mm plaatdikte)
De rest kan je schroeven want die schroeven zie je toch niet, behalve als je op een trap staat om de kastjes af te stoffen.

Eventueel kan je de lat achter de plaat op 2 x 9 mm zetten.
Dan eerst de voorplaat vastzetten met een paar reststukjes. Dan de ruimte in de koof opvullen met steenwol en dan de bovenplaat erop.
Leg ook wat isolatie tussen buis en kastjes.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu