Afwijkende maatvoering zaagblad

Tao

  • #1
Ik heb een afkortzaag waarvan door de fabrikant is aangegeven dat geschikte zaagbladen aan bepaalde afmetingen moet voldoen:

Zaagbladdiameter 216 mm
Bladdikte 1,4 – 1,8 mm
max. zaagbreedte 2 mm
Boorgatdiameter 30 mm

Ik heb een geschikt zaagblad voor hout, maar wil nu aluminium tochtprofielen zagen. Ik zoek nu dus een geschikt zaagblad voor aluminium.

Het probleem is dat er door de fabrikant wordt aangegeven dat de maximale zaagbreedte 2mm mag zijn. Na wat zoekwerk zie ik geen zaagbladen die daar specifiek aan voldoen. Het zaagblad wat ik gevonden heb dat aan alles voldoet heeft echter een zaagbreedte (althans een tanddikte) van 2,2 mm.

In hoeverre zal het verschil van 0,2 mm schadelijk zijn of een probleem voor letsel kunnen vormen? Je zou zeggen dat het verschil verwaarloosbaar is, toch? Maar aangezien ik geen expert ben en zeker geen onnodig risico op letsel wil oplopen, wil graag van jullie weten of dit een acceptabel of aanvaardbaar verschil is?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Google eens op vlakdaktand zaag, ze zijn bij bosjes te koop.
 

Men55

  • #3
Beugelzaag met goedkoop ijzerzaagblad erin. dat gebruikt 99% van de klussers toch voor een simpel Alu profieltje ? desnoods een stukje tape over de zaagsnede,en klaar ben je.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
TS wil meerdere profielen zagen, met een afkortzaag gaat dat vele malen nauwkeuriger dan met een beugelzaag.
 

Tao

  • #5
Nog bedankt voor de reacties. Ik heb nog op google gezocht, maar kon toch geen zaagblad vinden dat exact aan de opgegeven maatvoering voldeed.

Inderdaad ging het om het zagen van meerdere profielen, waardoor de afkortzaag een meer acuraat en sneller resultaat geeft.

Ik heb door gebrek aan een ander alternatief toch het risico genomen en het zaagblad met het verschil van 0,2 mm besteld. Het blad paste perfect op de afkortzaag. Bij controle raakte het zaagblad geen enkel element van de afkortzaag. In dit specifieke geval pakte het dus gelukkig goed uit.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu