Afwerken grove wand met verschillende ondergronden

Vector

  • #1
Beste klussers,

Bij het renoveren van mijn toilet heb ik de oude tegels van de muur gesloopt. Daar het een kleine ruimte is, komt iedere centimeter extra van pas. In mijn enthousiasme heb ik dus geprobeerd zoveel mogelijk van de wand weg te halen. Nu heb ik echter verschillende lagen materialen, mij niet allemaal bekend. Aan de onderkant een soort bakstenen, daarboven iets van betonblokken en daar weer boven een brokkelig pleisterwerk/mortel (zie bijgevoegde foto's). De wand is nu dus ook allesbehalve recht en strak, er zitten flinke gaten in. De middelste laag ligt 2cm 'dieper' dan de onderste laag, bijvoorbeeld.

Hoe kan ik deze wand het beste afwerken? Ik was van plan een gipsplaat direct tegen de muur te plaatsen, maar lees dat dit eigenlijk altijd met regels moet. Regels zijn dan weer ongewenst omdat dit te veel (kostbare) ruimte in zou nemen. Kan ik misschien maar beter nog verder slopen? Hoe werk ik dit af?

Alvast dank voor de hulp!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Laten stucen, de wand kan dan ook recht getrokken worden.
 

Vector

  • #3
Dank, Jan. Kan het stucen e.v.t. in twee lagen, i.v.m. de dikte van de oneffenheden? Of gewoon in een keer? Goldband gaat tot 30mm dikte.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Met wat handigheid kan het in 1 keer.
Meet eerst even of het toilet vierkant is, u kunt er nu nog iets mee spelen, de tegels komen mooier uit bij een mooi vierkant.
Door met de dikte van het stucwerk te spelen kunt u een mooi vierkant maken.
 

Vector

  • #5
Hallo allen,

Ik ben inmiddels zo ver dat ik de wand ga stucen. Is het zaak om de wand nog verder te ontdoen van de mortel die er op zit? Het zit niet erg los, maar met een schroevendraaier kan ik het er wel afkrijgen. Of is het beter alles goed af te stoffen en dan een primer er op te doen?

Thanks
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu