Afwatering in betonpoer

Joep.Vugts

  • #1
Ik ben bezig met betonpoeren maken voor een houtenoverkapping.
De overkapping ga ik maken van accacia hout.

In de poer heb ik bewapening gemaakt met 4 draadeindes aangelast. Na het storten kan ik daar een steun op plaatsen op de paal van de overkapping aan vast te maken. (Die steunen heb ik nog niet, maar zit te denken aan 2 vierkante kokers aan een plaat gelast. die mooi in elkaar schuiven en vast te bouten zijn).

Nou wil ik uiteindelijk de poer (steekt 40cm uit de grond) 'verstoppen' door er keien omheen te metselen. In eerste instantie wilde ik die tot boven de onderkant van de paal door metselen. Zodat het lijkt alsof de paal in de poer staat (Dat vind ik mooi, ik zie liever geen metaal of beton).
Maar dan zit ik met het water wat lang of door de paal naar beneden loopt.

Ik heb 2 opties:
1. Of ik maak de poer als een soort potlood punt zodat het water langs de poer naar beneden loopt. Probleem is ik wil pas gaan metselen als de overkapping staat (Om beschadiging te voorkomen), maar dan is het nooit helemaal te voorkomen dat er ook water in de poer loopt.

2. Ik maak in de poer onder de paal een soort bakje en stort in de poer een afvoerbuisje mee om het water de grond in te laten lopen. Probleem is dan dat er alsnog geen lucht bij kan komen en het hout misschien alsnog zou kunnen gaan rotten?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu