Afvoer wc gebruiken voor wastafel

Ayeto!

  • #1
Beste mensen,

Binnenkort gaan we de badkamer verbouwen, waarbij het toilet verplaatst zal worden, nu kom de afvoer van de wc onderweg een afvoer van de wastafel tegen. Kan ik de wastafel gewoon aansluiten op de afvoer van de wc? Of moet ik perse 2 afvoeren naar de hoofdafvoer laten lopen. En ik neem aan dat dit dan met een y splitsing moet en een geen t-stuk?

Alvast bedankt.
 

Fiesiekus

  • #2
Y- of T- van boven? Kan allebei, geen probleem.
 

Ayeto!

  • #3
Fiesiekus schreef:
Y- of T- van boven? Kan allebei, geen probleem.
Nee van onder.
Zeg maar:
Code:
Van links naar rechts: wastafel - wc.
t-stuk:
   |       |
------------

Of Y:
       |      |
-------<_______
 

Fiesiekus

  • #4
Welke kant is de afvoerrichting? Je hebt dus wel afschot nodig.
 

Xr8

  • #5
Zorg wel dat er beluchting op de afvoer zit nabij de wc, je loopt de kans dat de wc de sifon van de wastafel leeg gaat zuigen met stank als gevolg.

Indien dit niet te realiseren is kan een sifon met ingebouwde beluchter misschien uitkomst bieden, deze onder de wastafel aanbrengen.

Succes.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #6
Je moet een Y-stuk gebruiken. Bij de betere bouwmaterialenzaak is daar een heel handig Y-stuk voor te krijgen namelijk 110-40-110, een 110 stuk met een 40 aansluiting en dan zou het zoiets als dit worden:



Mocht je wastafel een 32mm aansluiting hebben moet je nog een verloopje gebruiken van 32mm->40mm.

En denk inderdaad om de ontluchting van de wastafel.
 

Fiesiekus

  • #7

Ayeto!

  • #8
Cyruse schreef:
Je moet een Y-stuk gebruiken. Bij de betere bouwmaterialenzaak is daar een heel handig Y-stuk voor te krijgen namelijk 110-40-110, een 110 stuk met een 40 aansluiting en dan zou het zoiets als dit worden:



Mocht je wastafel een 32mm aansluiting hebben moet je nog een verloopje gebruiken van 32mm->40mm.

En denk inderdaad om de ontluchting van de wastafel.
Bedankt voor je duidelijke tekening, dit is precies wat ik bedoel.
En er moet dus nog een aparte beluchting bijkomen begrijp ik, dacht dat de standleiding die beluchting opving, aangezien deze naar het dak loopt.

Bedankt allemaal alvast voor de reacties.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Een stroom t-stuk geeft minder kans op beluchtingsproblemen door de speciale vorm, zie dit topic.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu