Afvoer wasmachine en droger

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #1
Ik krijg maandag een nieuwe wasdroger geleverd. Deze kan op de afvoer aangesloten worden om het condenswater af te voeren.

Ik heb al een 40 mm afvoer voor mijn wasmachine: afvoer - sifon - stukje pijp tot 60 cm hoogte vanaf de vloer. Daar hangt de afvoer van de wasmachine in.

Ik wil de afvoer helemaal netjes (nieuw) maken en gelijk afbeugelen. Dan is het weer mooi.

Kan ik op de plek waar nu de wasmachineslang in de afvoer gaat een Y-stuk plaatsen met een stukje pijp er in en dan de afvoerslang van de droger? Dan weet ik welke materialen ik moet kopen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ja dat kan, zo heb ik het al jaren zitten. Y stukje, in de schuine aftakking een 45° knietje en in elk nog een klein stukje pijp. Let er wel op dat je met de hoogte niet boven de maximale hoogte van met name de wasmachine komt. Staat in de handleiding, is meestal zo'n 90 cm.

Je kunt de (relatief dunne) afvoerslang van de droger vaak ook wel net bij de afvoer van de wasmachine stoppen, maar ik vond het te krap. Aparte pijpjes zijn netter. :wink:
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #3
Ik ga ook voor de nette oplossing. De wasmachine kan ik nu mooi even van z’n plek halen om alles goed te doen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Vanmiddag de oude droger en wasmachine van hun plek gehaald. De pijp uit het sifonnetje afgezaagd en hier een Y-stuk in gelijmd. De schuine kant met een 45* bochtje en een stukje pijp en de rechte kant met alleen een stukje pijp verhoogd. Op beide pijpjes weer een dubbele lijmmof zodat ik een rubberen overgangs / verloopring kom monteren. Deze sluit goed af rondom de afvoerslangen.

De hoogste aansluiting zit nu een paar cm lager dan de aansluiting in de oude situatie, dus dat mag geen problemen opleveren.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
:prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu