Afvoer verleggen

Gerke

  • #1
Hallo,

We hebben een nieuwbouwhuis gekocht. Uit de onderhandelingen is voortgekomen dat de sanitaire ruimtes casco opgeleverd worden. Nu moeten een tweetal afvoeren verlegd worden.

Daarbij zijn we het volgende tegen gekomen:
De pijpen liggen vlak onder de betonnen vloer (er is nog geen cementdekvloer aanwezig). Deze leidingen zijn op het eerste gezicht 80 doorsnee.

Naar de oppervlakte toe hebben ze een gewoon T stuk gebruikt. Hierin hebben ze een dop gelijmd die tevens een verloopfunctie heeft: 80-40. Hierdoor moet ik de afvoeren OP de vloer leggen, lijkt me. Of zijn er andere mogelijkheden? Doordat de 80-er pijp zo hoog ligt kan de 40-er niet zakken waardoor er een wel erg dikke afwerkvloer in moet.

Zo hoog dat er met een fikse dorpel gewerkt moet gaan worden. Is dit bezwaarlijk?
Ons is afgeraden de dikke pijpen te gaan verleggen.

Kan ik de nieuwe afvoeren ook met 32 mm maken of is dat naar huidige maatstaven te dun? Zo win ik een paar mm. En de vraag is natuurlijk of ik een verloop kan krijgen om die 32 op die 80 aangesloten te krijgen.
Ik wacht jullie reacties met spanning af!

Groeten,

Ger.

Indien gewenst kan ik een foto mailen.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #2
Verloop van 80 naar 32 is wel te maken maar 32 is absoluut te dun!

Kan je misschien een foto plaatsen?
 

Ronald42

  • #3
Zo'n dikke afwerkvloer is redelijk normaal in een badkamer. Ik zou de dikke pijpen zeker niet verleggen, als dat al zou kunnen. 40 mm² is wel het minste dat ik zou gebruiken. gebruik zo weinig mogelijk haakse bochten.

Zodra alle leidingen liggen ga dan niet de hele zaak met cement opvullen maar gebruik bakstenen om de vloer op te hogen stort daar overheen en tussen in het cement. Maar eigenlijk is dit geen DHZ klus tenzij er iemand is die hier wel ervaring mee heeft.
 

Gerke

  • #4




 

Gerke

  • #5
Hallo,

Even een toelichting bij de foto's: Zoals te zien is zijn de 40-er leidingen op een 80-er dop gelijmd die op zijn beurt weer in een -verwacht ik althans- 80-er T stuk zijn gelijmd.

Die dop is het laagst mogelijke punt, he? Dieper dan dat zal ik niet kunnen komen. Dit om het hoogte verschil tussen de badkamervloer en de halvloer zo klein mogelijk te houden.

Vanuit het deksel moet ik met een 90 graden bocht richting muur; dit wordt namelijk de nieuwe afvoer voor het badkamermeubel. Even snel geteld kom ik dan op een afwerkvloer dikte van ongeveer 5 a 6 cm, toch?

Laat de suggesties maar komen!

Groeten,

Ger.
 

Ronald42

  • #6
Even buiten de afvoeren om. Hoe zit het met die aardmat? Word dat het enige beloopbare gebied in de douche?
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #7
Hallo Gerke,

De afvoer verleggen is meer werk dan meer zand en cement voor je vloer.

Zoals het nu aangelegd is zou ik 40 mm gebruiken op die 75 mm.(80 mm is een hemelwater maat),of je vloer open hakken is een mogelijkheid.

Maar de vraag blijft komje dan wel weg.

Die middelste foto lijkt wel 110 voor je toilet :?

Ronald42
Het aardenetje is niet relevant,de TS had het over de afvoer.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Utreg schreef:
Ronald42
Het aardenetje is niet relevant,de TS had het over de afvoer.
Beste Utreg,

Het aardenetje wordt nogal eens vergeten, dus helemaal niet zo gek om daar even op te wijzen...

Zou je het aan de moderators en site-admins willen overlaten om beantwoorders terecht te wijzen als ze een antwoord plaatsen wat off-topic is?

Bedankt!
 

Gerke

  • #9
Heren heren,

Wel aardig blijven tegen elkaar. Even een wat duidelijkere uitleg van de foto's: De middelste foto is een close-up van de meest rechtse afvoer. Dit betreft de wasmachine afvoer. Deze komt te vervallen.
Wat de twee andere afvoeren betreft:
De linker gaat naar de garage (is nu bedoeld voor douche die er niet komt.)
De rechter moet richting muur want is bedoeld voor badmeubel.

De wasmachine afvoer gaat de badafvoer worden: Deze kan gewoon op de vloer want er komt een bak waar het bad in komt. Op de foto's is de huidige wasbakaansluiting niet te zien; de afvoer hiervan dop ik af en verdwijnt achter het tegelwerk, de waterleiding van de bak word badkraan aansluiting.

Op de foto is ook nog net de douche water aansluiting te zien: Deze gaat naar de garage. Dan heb ik daar ook gelijk warm en koud water. (Badkamer is op de beganegrond achter de garage.)

Veel aansluitingen zullen jullie denken: Klopt, omdat het huis tijdens de bouw niet verkocht is heeft de aannemer alle mogelijke configuraties van de badkamer in het leidingwerk opgenomen. Om zo beter aan de wensen van een mogelijke koper te kunnen voldoen. Alle aansluitingen tegelijk gebruiken kan overigens niet: voor een douche, bad én een wasmachine is simpelweg geen plaats. Het lijkt er dus op dat de aannemer ook hier en daar rekening gehouden heeft met wat afdopwerk....

Even voor de beeldvorming: rechts komt het bad langs de muur, recht vooruit het meubel en links de radiator.

Wat is er te melden wat die aardemat betreft? Die zal ik moeten vergroten cq verleggen. Toch?

Groeten, ik hoor het wel weer.

Ger.
 

Ronald42

  • #10
Gerke schreef:
Wat is er te melden wat die aardemat betreft? Die zal ik moeten vergroten cq verleggen. Toch?

Groeten, ik hoor het wel weer.

Ger.
De aardmat moet liggen op alle plaatsen waar je op vloer kan gaan lopen. Dus als je nergens een bad of douchebak krijgt moet de aardmat over de gehele opvervlakte van de vloer.

Het was wel niet de vraag maar dit viel me even op en veiligheid voor alles toch?

Ronald
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #11
Verdere vragen over de aardmat graag in de rubriek elektra, in een aparte topic. :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu