Afvoer vaatwasser verstopt?

Celaar

  • #1
Hallo

De afvoer (50mm)van mijn vaatwasser loopt over. Ik heb hem al met een ontstoppingsveer van 5 meter doorgestoken en met afvoeronstopper doorgegoten. Maar hij loopt nog steeds niet door. De vaatwasser zelf staat in de keuken en de afvoer loopt in de kruipruimte naar de afvoer van de gootsteen door (+/- 5 meter) vanwaar hij naar de standpijp (110mm) loopt en de riolering naar buiten. Wanneer de vaatwasser het water wegpompt hoor je hem in feite vollopen en dan met een grote gulp het water weglopen, waarbij het water omhoog komt alsof er een luchtbel onstnapt. Ik dacht dat het eerst iets met de beluchting te maken had maar als ik de gootsteen ontkoppel voor beluchting krijg ik hetzelfde. De gootsteen zelf loopt goed door.
Recentelijk heb ik wel boven een wc geplaatst en een dakdoorvoer voor de beluchting van de riolering in huis. De vaatwasser liep hierna goed door dus ook toen de wc boven geplaatst was. Alles badkamer, wc, etc loopt goed door zonder problemen, behalve dus de vaatwasser. Weet iemand wat hier aan de hand zou kunnen zijn?

Arie
 

Fiesiekus

  • #2
Simpel; verstopping in het stuk pijp tussen vaatwasser en de gootsteen. Het beste is dit door te spuiten door een (tuin)slang in de sifon te steken, de ruimte tussen slang&pijp af te dichten met tape o.i.d. en de volle waterdruk erop te zetten. Gehannes met chemicalien en zo'n trekveer is niet effectief.
 

Celaar

  • #3
Hallo fiesiekus

Ik heb hem net zoals jij zei doorgespoten onder waterdruk van de tuinslang. Na wat gegorgel uit de gootsteen liep de afvoer gelukkig weer door. Bedankt voor je advies, scheelt me een hoop gehannes.
Is het nog verstandig om wat soda achteraan te gooien voor eventuele achtergebleven retsen?

Arie
 

Fiesiekus

  • #4
Kan wel. Geconcentreerde soda-oplossing; dus veel soda in een halve emmer heet water erdoor.
 

Celaar

  • #5
Oké, super bedankt voor alles.

Arie
 

Rioolman

  • #6
Fiesiekus schreef:
Het beste is dit door te spuiten door een (tuin)slang in de sifon te steken, de ruimte tussen slang&pijp af te dichten met tape o.i.d. en de volle waterdruk erop te zetten. .
Ik zou nooit iemand aanraden dit op zo'n manier te doen, zal vast wel een keer helpen maar als je ziet wat ik onderweg meemaak bij mensen die dit doen (bochten en sokken losgknapt met alle gevolgen van dien of er komt water omhoog waar je het absoluut niet wil hebben).
Advies is binnenhuis met een veer buitenshuis met water.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu