Afvoer spoelbak en vaatwasser

Yali

  • #1
IK wilde jullie even vragen of jullie zouden willen kijken naar de foto van onze afvoer en daar misschien tips of aan/opmerkingen bij hebben.

We hebben namelijk voor het eerst zelf onze keuken verbouwd en daarbij hoort natuurlijk ook de afvoer van de spoelbak. Bij deze afvoer moest nu ook een aansluiting komen voor de afvoer van de vaatwasser maar ik heb het idee dat we het niet juist hebben gedaan.

Als ik de spoelbak helemaal laat vollopen en dan leeg wil laten lopen dan gaat dit best wel langzaam en ook de afvoer van de vaatwasser overstroomde zojuist en de vaatwasser pompte vervolgens niet al het water weg.

Vandaar dus mijn vraag of we de afvoer wel juist hebben gemaakt. Misschien hadden we het wel anders moeten doen. Kunnen jullie ons helpen?

Hier de foto van het gootsteenkastje
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
  1. De afvoer(slang) van de vaatwasser zit wellicht net iets te hoog en heeft een tamelijk scherpe knik...
  2. Ik denk dat er een verstopping verderop zit, waardoor het water niet weg kan.
  3. Er is erg veel gebruik gemaakt van 90° bochten. Alhoewel ik in dit geval eerder denk aan een verstopping, is het beter zoveel mogelijk gebruik te maken van 2 x 45° bochtjes achter elkaar, dan in één keer 90°.
    Maar misschien red je dat niet i.v.m. ruimtegebrek...
  4. Zelf zou ik gekozen hebben voor een geschroefde sifon, i.p.v. gelijmd, omdat je die makkelijk helemaal kunt verwijderen, om daarna de zaak te ontstoppen indien nodig. Zoals de sifon nu zit, kom je nooit met een ontstoppingsveer of hogedrukspuit voorbij de twee 90° bochten na de sifon.
  5. Ingeval van een geschroefde sifon zou ik dan meteen kiezen voor een belucht model, dat sluit eventuele beluchtingsproblemen uit

Een schroefsifon met beluchter:
 

Yali

  • #3
Dank je wel Kees. Ik ga straks als de kinderen weer naar school zijn even een ritje naar de gamma maken om nieuwe materialen voor de afvoer te halen.

De knik in de slang van de vaatwasser zit er standaard in bij Bosch en zo heeft hij het ook altijd gedaan. Dus ik denk dat dat geen probleem is.

Als ik het veranderd heb zal ik het resultaat even doorgeven.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Je kunt ook nog overwegen elke afvoer zijn eigen sifon te geven.

Dus twee sifons, dan een y-stuk, en dan de pijp naar het riool.

In dat geval komt de sifon van de spoelbak direct onder die spoelbak te hangen.

Geeft een onafhankelijkheid van de twee sifons, en daardoor minder kans op teruglopen van het water.
Maar bij een ernstige verstopping houd je dat natuurlijk!

De sifon van de afbeelding schroef je rechtstreeks op de afvoer van de spoelbak.

Overigens heeft niet elke bouwmarkt de beluchte sifons, je moet misschien even zoeken, of bij een sanitair zaak vragen.
 

Marsepein

  • #5
Klusidee Kees schreef:
Een schroefsifon met beluchter:
Misschien is een schroefsifon met beluchter en met vaatwasaansluiting nog beter?



Maar dan dus met beluchter
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Dan heb je bij een verstopping helemaal heel snel dat het water terugloopt naar de vaatwasser. Als je nu al problemen hebt, zou ik daar niet voor kiezen.

Zelf heb ik inderdaad zo'n sifon erop zitten, zelfs met 2 aftakkingen (1 x vaatwasser en 1 x boiler-overstort) maar ik heb gelukkig een probleemloze afvoer.
 

Marsepein

  • #7
Zelf kies ik ook voor 2 sifons (sifonnen??), want ik vind het geen gehoor om het klotsende geluid van een vaatwasser in het putje van mijn gootsteen te horen.

Een dure, en dus stille, vaatwasser gekocht en dan 's avonds: borrel, blub blub, borrel.... Nee dank je.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Plaats de sifon die Kees aangeeft direct onder de spoelbak.
In de leiding van de vaatwasser eenzelfde soort die er nu in zit, maak de afvoeraansluiting van de vaatwasser zo laag mogelijk met een Y-stuk en gebruik zo weinig mogelijk bochten.
Plaats het Y-stuk onder de sifon van de vaatwasser.
 

Yali

  • #9
Oke ik denk dat ik dan maar voor twee sifons ga. Hier in het dorp zit een grote sanitairzaak dus dat moet vast gaan lukken. Bedankt maar weer voor jullie antwoorden.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Neem voor de bochtjes wat extra (verschillende soorten) mee, en spreek af dat je het ongebruikte materiaal terug mag brengen.

Als je er mee bezig bent gaat het altijd net even anders dan je dacht...
 

Yali

  • #11
Jan schreef:
Plaats de sifon die Kees aangeeft direct onder de spoelbak.
In de leiding van de vaatwasser eenzelfde soort die er nu in zit, maak de afvoeraansluiting van de vaatwasser zo laag mogelijk met een Y-stuk en gebruik zo weinig mogelijk bochten.
Plaats het Y-stuk onder de sifon van de vaatwasser.
Als de afvoer van de vaatwasser zo laag zit is dan de lengt van de afvoerslang geen probleem? Of zou je die dan inkorten?
 

Yali

  • #12
Klusidee Kees schreef:
Neem voor de bochtjes wat extra (verschillende soorten) mee, en spreek af dat je het ongebruikte materiaal terug mag brengen.

Als je er mee bezig bent gaat het altijd net even anders dan je dacht...
Goede tip :D
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #13
Ik zou de slang niet inkorten. Als hij gewoon lager uitkomt is het al een stuk beter.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
De bovenkant van de afvoerpijp liefst zo hoog mogelijk houden anders kan het water uit de gootsteen in het aanrecht uit de afvoerpijp van de vaatwasser komen bij een klein beetje verstopping.
 

Yali

  • #15
Ik heb de afvoer veranderd en het resultaat is positief. Ik heb alleen nog geen afvoer met beluchter aangezien de sanitair-zaak was gesloten op maandag. Maar dit werkt prima en die andere sifon zal er ook nog tussen gaan komen. Allemaal bedankt voor jullie hulp.
Dit is zoals ik het nu heb,

 

Hein Weijers

Vaste Beantwoorder
  • #16
Bedoel je met die andere sifon eentje met beluchter? Als dit goed werkt zou ik het fijn zo laten.

Groeten, Hein
 

Yali

  • #17
Ja inderdaad dat bedoelde ik. Maar dan kijk ik het eerst wel even zo aan en dan kan er altijd nog die sifon tussen als dat toch beter blijkt te zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu