Afvoer en ontluchting

IJsselstein

  • #1
Nieuwe situatie: de afvoer van wasmachine en wastafel komen in de badkamer uit op één afvoer. Daarna gaat de afvoer door de vloer en komt uit boven het verhoogde plafond in de gang.

De afvoer van de douche gaat direct door de vloer en komt boven hetzelfde plafond uit. Boven het plafond komen ze weer bij elkaar en gaan dan samen naar de dikke standleiding. Er is een ontluchtingspijp op de standleiding. Die zit op de benedenverdieping op de standleiding gemonteerd en is 50 mm.

In deze situatie heb ik dus drie afvoeren die uiteindelijk uitkomen op één buis van 50mm zonder extra beluchting. Voor beluchting heb ik ook geen ruimte.

Ik ben bang dat de sifons worden leeggetrokken. Kan ik dit oplossing door vlak bij de standpijp in de laatste deel van de afvoer vanuit de badkamer een extra sifon te plaatsen? Zo zal er dus nooit luchtcontact zijn tussen riolering en badkamer. Overigens zal deze sifon achteraf moeilijk te benaderen zijn.

Gerard
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Een extra sifon zal niet helpen, deze wordt dan ook leeggetrokken.

Volgens mij zijn er speciale sifons met beluchting, die kunt u bv. onder de wastafel monteren.
Kijk bij een sanitairzaak, hier kunnen ze u erover adviseren.

Succes.
 

IJsselstein

  • #3
Jan bedankt. Ik zie inderdaad op internet diverse modellen van ontluchters die je op een 50 mm PVC afvoer kan zetten.

Binnenshuis dus. Kan iemand mij verzekeren dat dit geen luchtjes gaat opleveren? Er zal toch een open rioolverbinding zijn of niet?

Gerard
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Het systeem is zodanig dat u geen luchtjes krijgt, u moet trouwens een beluchter hebben, geen ontluchter.

Succes.
 

Fiesiekus

  • #5
Heb in mijn vorige woning zo'n beluchter op een 40 mm leiding gemonteerd.

Nooit problemen, nooit borrelende sifons gehad (douche, wastafel en wasmachine stroomafwaarts). Let wel op dat ie in een bepaalde stand gemonteerd moet worden, e.e.a. conform gebruiksaanwijzing.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu