Afvoer aansluiten op septische put

PeterT

  • #1
Beste medeklussers,

ik ben er sinds kort achtergekomen dat mijn huis een septische put heeft, ben nog uit aan het zoeken of deze aangesloten is op de riolering maar denk het niet.

Nu wil ik op de 1e verdieping een badkamer + toilet gaan maken. De put ligt achter een 10m lange aanbouw en de kamer waar de badkamer komt, grenst aan de aanbouw. Op deze aanbouw zit een schuin dak, waaronder ik mijn afvoer wil laten lopen om zodoende bij de put uit te komen.

Nu komt het: de aan te leggen afvoer eindigt, na 10m aanbouw, ongeveer 2,25 meter boven de grond (en dus ook put). Hoe kan ik deze het beste aansluiten op mijn put?

In mijn vorige vragen bleek al dat ik niet de allerbeste omschrijving geef, als er iets niet duidelijk is, vraag maar raak! :D

Alsvast bedankt maar weer!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Het lijkt me dat u de riolering niet zo maar op de put mag aansluiten, sceptic tanks moeten aan een aantal voorwaarden voldoen.
In sommige gemeenten mag er helemaal geen put tussen zitten.

Vraag e.e.a. eerst even na bij de gemeente.
 

PeterT

  • #3
Even een toevoeging: het huis staat in België en alle huidige afvoeren komen al op deze put uit, ik heb dit nagevraagd en het schijnt vaker voor te komen. Ik heb me ook uit laten leggen dat een goede put beslist niet verkeerd is al had ik liever een gewone riolering gehad :wink:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Het was me niet duidelijk dat het in België was, de regels daar ken ik niet.
De omschrijving was dus toch niet geheel duidelijk :wink:

Een goede put is goud waard, dat heb ik zelf jaren ervaren.

De afvoer van het toilet gewoon naar beneden en met een heel klein afschot door de grond naar de put.
Als het een sceptic tank is mag de afvoer van het bad, douche en wastafel niet op de put geloost worden, de zeepresten verhinderen een goede werking van de bacteriën die de vaste stoffen moeten afbreken, deze afvoer zal dan apart gelegd moeten worden.
 

PeterT

  • #5
Bedankt Jan, zie je, het lukt me nog steeds niet om een volledige omschrijving te geven :?

Hmm, dat van die andere afvoeren is een domper........ Vreemd dat deze nu wel hierop aangesloten zijn, toch?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Wanneer het een verzamelput is dan kunnen de andere afvoeren er ook op, dat betekent wel dat de put om de zoveel tijd leeggehaald moet worden of aangeloten is op het riool.
Hoe groot is de put ongeveer, dat zou kunnen helpen bij de oplossing ?
Kunt u geen info krijgen van de vorige bewoners of misschien de buren ?
Soms kun je heel nieuwsgierige buren hebben die meer weten dan je zelf weet. :lol:
 

PeterT

  • #7
Daar ik met zoveel dingen bezig ben en omdat ik dit pas tegen ben gekomen, ben ik er nog niet aan toegekomen om dit aan de vorige bewoners te vragen. Dit staat wel bovenaan mij "to do" lijstje :D .

Wellicht is het inderdaad een verzamelput aangesloten op de riolering. Van regelmatig leeghalen is totaal geen sprake: er stond een mazouttank bovenop het deksel (ingemetseld en wel) en deze tank was echt niet nieuw! De put is ongeveer 0,8 - 1,0 m3.

Ik ben in ieder geval zeer geholpen met de manier van aansluiten van de afvoer van het toilet. Veranderd deze info (verzamelput i.p.v. septische put) trouwens de manier van aansluiten?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Waarschijnlijk is het dan een verzamelput of een ontstoppingsput, voor een sceptic tank is deze wel heel erg klein.

Nee hoor u kunt hem zo aansluiten, nog een tip hierbij, zorg voor een pijp van 32 mm of 40 mm door het dak, aan te sluiten bij het toilet,deze kan dienen voor beluchting en ontluchting.
 

PeterT

  • #9
Bedankt voor de tip en uitleg!

Gat voor de be/ontluchting door de zoldervloer had ik al voorbereid :D

Komt het toch nog allemaal goed!

Fijn weekend verder :D
 

H@ns

  • #10
Zoals ik de nieuwe Belse regels ken; afvoer keuken, wastafels, bad -> eerst via een vetafscheider naar septic tank. Afvoer toilet; recht op de septic tank. Achter de tank een bezinkput. Dan drainagebuizen naar een controle put, dan naar openbaar riool of andere lozingsplek. HWA mag nergens in het systeem komen moet dus apart.
Om kort te gaan; aan het eind van je systeem moet drinkbaar water verschijnen :?

Een vriend van me heeft laatst dit verhaal te horen gekregen van zijn gemeente (Gouvy).
 

PeterT

  • #11
Zou het dan een bezink- of controleput zijn?

Verder vind ik niets van alles wat je opsomt?!?!

Erm, rare jongens die Belgen, ik ga echt niet mijn rioolwater drinken! :shock:

Ik weet alleen zeker dat alle buizen, wastafel, douche, keuken en toilet allemaal in deze put samenkomen.

Het heeft jaren goed gewerkt lijkt me, zeker gezien de totaal onbereikbare plaats van deze put. Enfin, ik ga het gewoon aansluiten, als er iets mis gaat kan ik er nu in ieder geval weer bij! :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu