Aftappen en doorblazen waterleiding van vakantiehuisje

Gerard-1970

  • #1
Als er vorstgevaar dreigt tap ik altijd de waterleiding af van mijn vakantiehuisje. De meeste leidingen lopen niet op afschot naar het laagste punt waar de aftapkraan zit. Daarnaast blijft er altijd wel in bochtjes of in de boiler (die wordt ook afgetapt) een beetje water staan).

In de winter als ik er niet ben doorverwarmen is geen optie. Dat kost goud.

Mijn buren laten de boel voor de winter altijd door een bedrijf met behulp van perslucht doorblazen. Zij kunnen dat makkelijk doen omdat ze er in de winter niet zijn en deze aktie dus maar een keer per jaar hoeft plaats te vinden.

Ik gebruik het huisje wel 3 to 4 keer in de winter en ben op zoek naar een eenvoudiger oplossing. Wie kan mij een tip geven. Ik heb namelijk al eens last gehad van een bevroren leiding.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Idee: zo'n betere soort fietspomp, en dan een aangepaste slang erop aansluiten via wat knutselwerk?

Of zo'n autopompje (dat je op een accu kunt gebruiken) om een band op te pompen, en daarop een verloopje maken, dat past op de kranen. Of als dat niet gaat, iets dat op de aftapkraantje past, zodat je het water juist terug blaast.

Ik noem maar wat.

Zelf blaas ik onze twee buitenleidingen altijd gewoon met mijn mond door, maar dat zijn ook maar kortere stukken (ca 1 - 3 meter).
 

PdeBruine

  • #3
Een compressortje met een lucht blazer?
Misschien dat je zoiets met een verloopje aan kan sluiten op je waterleiding.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Stukkie slang op de kraan, luchtbedpomp op het slangetje, aftapkraantje open en pompen maar!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu