Afronden hout

Wendy.g

  • #1
Wij willen een hoogslaper voor de kinderen maken en hebben daarvoor vuren geschaafd hout gekocht.
Omdat het voor een kinderbed is wil ik graag de hoeken wat afronden. Nu wil mijn vriend dat met een blokschaaf doen, mijn vader zegt dat het met een decoupeerzaag moet en ik dacht het gewoon met een platte vijl te doen.
Wie weet hoe we dit het beste kunnen doen?

Alle raad welkom.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #2
Er zijn verschillende manieren voor. Het hangt er van af hoe rond je het wil hebben.

Het beste en regelmatigste resultaat krijgt je met een afrondingsfrees. Maar dan moet je een freesje en een handfrees hebben. Het resultaat is dan wel super en hoeft niet nabewerkt te worden.

Een decoupeerzaag hou je op afstanden niet recht als je verstek moet zagen (gaat altijd zwabberen), moet je toch weer naschaven en je krijgt het zeker niet rond. Met een vijl is het arbeidsintensiefst. Je moet je wel een houtvijl nemen en geen metaalvijl want die slibt dicht.

Paar halen met de blokschaaf onder verschillende hoeken en daarna met een middelgrof schuurpapiertje naschuren is in mijn ogen het het beste alternatief.
 

Kloek77

  • #3
Het kan ook gewoon rond geschuurd worden,
met een schuurmachientje vliegt het eraf.

Eerst de vorm erin schuren met grof, dan met de hand naschuren met middel en fijn.

Groot voordeel is dat je precies ziet wat je doet en het niet snel mis gaat,
nadeel is het stof.
 

Black Knight

  • #4
Een tijd terug een tafelblad gemaakt voor een bijzetbare tafel voor familiefeesten. Hier heb ik rondom de hoeken/kanten ook afgerond. Dit ging het snelste/beste met een handschuurblokje met een niet te grof schuurpaier op.
 

Klus2000

  • #5
Een vijl is niet geschikt voor lange strakke lengtes. Wil je de afrondingen met een grote straal, zou je kunnen beginnen met een schaaf (-je). Schuren gaat daarna goed en gecontroleerd.
Al met al kost dit wel veel moeite, tijd en geeft het stof.

Een bovenfrees werkt snel en met een stofzuiger eraan: schoon!
Een proeflatje of plankje geeft je de juiste instelling voor de freesvorm en diepte. Voor een paar tientjes reeds te koop.

Kortom: Moet je veel afronden: koop een bovenfrees. Valt de hoeveelheid af te ronden werk mee: gewoon met de hand...schaven en schuren.
 

Eye_in_the_Sky

  • #6
Voor dit soort klussen zweer ik bij de bovenfrees.
Een goed freesbit met geleidewiel erin en de balken worden prachtig afgerond. Met wat beleid kunnen de kopse kanten ook.
De ronding is overal gelijk (want op de frees ingesteld).
En het is relatief eenvoudig en licht werk als de frees eenmaal goed is ingesteld.
 

Wendy.g

  • #7
Ik heb het met een kleine handschuurmachine met een middel/fijn schuurblad gedaan en het ging perfect. Was zo klaar

Bedankt voor alle tips.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu