Afkoppelen en weghalen radiator

Pvh

  • #1
Beste klussers,

Ik ben nieuw op het forum en heb een vraag over het afkoppelen en het weghalen van een radiator (gelegen op de bovenste verdieping van mijn huis).
Voor het gemak hier een fotootje (is niet mijn eigen radiator, maar de leidingen zijn op de dezelfde manier aangesloten, overigens zijn de leidingen die uit mijn grond komen van wit plastic buis en is het hele systeem aangesloten op stadsverwarming)



Ik heb het volgende gedaan:
de imbus bij het voetventiel dichtgedraaid. Radiator leeg laten lopen met kraantje aan de linkerkant van de radiator (buiten de foto).
Toen er geen water meer uitkwam heb ik de radiatorschroeven onder en boven losgedraaid en de radiator erafgehaald.

Wat ik nu dus heb is het voetventiel en de buis omhoog naar de thermostaatkraan.
Omdat ik zo min mogelijk van de overgebleven buizen wil zien, vraag ik me af of ik het voetventiel eraf kan halen en of ik er zomaar afdekdoppen op kan zetten. Als ik namelijk de thermostaat opendraai blijft er water uitkomen (ook terwijl ik de hoofdkranen van de stadsverwarming heb uit gezet. Moet ik nu alle radiatoren in het huis leeg laten lopen?

Mocht het heel ingewikkeld worden kan ik ook het voetventiel laten zitten, maar hoe haal ik dan de buis naar de thermostaatkraan eraf? En kan ik deze buis afdoppen op het voetventiel? EN moet ik dan de imbus weer opendraaien.

Ik hoop dat iemand mijn kan helpen. Bedankt voor jullie reacties.

Groet,
Pascal
 

Fiesiekus

  • #2
Als je zeker weeet dat de 2 hoofdkranen dicht staan, zal er nog een beetje water uit de buizen kunnen komen, maar als dat weg is, zou je het voetventiel ook weg kunnen halen.
 

Pvh

  • #3
Hoi fiesiekus,

bedankt voor je antwoord. Ik geloof dat er wel afdekdoppen zijn voor plastic buizen, maar daar ga ik wel voor naar de warmteservice.

Maar als ik je goed begrijp draai je de hoofdkranen dicht en dan kan er alleen nog een beetje water uit komen. Ik hoef dus niet alle radiatoren afzonderlijk leeg te laten lopen?

En als ik het voetventiel eraf haal en afdop, krijg ik dan geen problemen met een eventueel circuit?

ik hoor het graag van je.

groet,
pvh
 

Fiesiekus

  • #4
Dat laatste is geen probleem. Het eerste: alleen radiatoren en buizen die nog hoger staan dan de radiator in subject, kunnen nog leegstromen bij het weghalen. Dus kijk even rond op de verdieping.
 

Pvh

  • #5
Er hangen nog twee radiatoren op dezelfde verdieping. Die zal ik dan ook even leeg laten lopen. Bedankt voor je hulp.
 

Fiesiekus

  • #6
Je kan beter volstaan met het dichtdraaien van th.-kraan en voetventiel.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #7
Pas op als u een 1 pijps onderblok heeft kan die niet verwijderd worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu