Afdichting schuifpui

JeeBee

  • #1
Hallo,

Vorige week een nieuwe kunststof schuifpui laten plaatsen, maar het bedrijf heeft de pui rondom niet afgekit ("doen we nooit bij schuifpuien, we zetten alleen een ..... band tussen muur en schuifpui"). Maar aangezien het om een spouwloze muur gaat heb ik nu al vochtige muren aan de binnenkant, en die had ik daarvoor niet.

Mijn vraag is dan ook: hoe kan ik dit het beste oplossen?
Wat is de beste afdichting tussen muur en schuifpui?
Techniek en materialen?
 

H@ns

  • #2
Volgens mij kunnen er twee dingen aan de hand zijn:
  • Door de thermopane beglazing slaat het vocht uit de woonkamer nu niet meer neer op het koude glas maar op de koude muur.
  • Er is sprake van een communicatie fout; het bedrijf had je beter voor moeten lichten over de consequenties van deze ingreep en maatregelen moeten treffen om vochtproblemen te voorkomen tegen afgesproken meerprijs.
Ga eerst na wat de oorzaak van het vocht is (lek, koudebrug, slechte afdichting, etc.) en neem dan pas maatregelen!
 

JeeBee

  • #3
Ik geloof niet dat het een kwestie is van kou die nu neerslaat op de muur in plaats van het glas. Dit denk ik omdat het op een specifieke plek is en slechts aan 1 zijde van de schuifpui (combinatie windrichting en regen?).

Het bedrijf is al gebeld zoals gezegd en die zeggen stomweg: De buitenkant is niet waterdicht en dat hoeft ook niet. Maar aangezien het hier om een spouwloze buitenmuur gaat lijkt het dus wel te moeten.

Als ik het af zou gaan dichten, zijn er dan nog tips over techniek en materialen?
 

Cees S.

  • #4
Hoe is het kozijn geplaatst, met wat voor een profiel?

Als het een T profiel is, heeft deze aan de voorkant binnenzijde een rubber afsluit strip zitten, vaak brengt men dan eerst een 18 mm triplexplaat in het gat aan en daar tegen aan het kozijn.
Er word dan niet gekit, volgens mij is het in jouw geval dan mogelijk dat het vocht dan achter het triplex omgaat.

Als het een O profiel is, word deze met een soort ijzers vastgezet, men spuit dan pur tussen de muur en het profiel, de buitenzijde sluit men dan wel af met kit.

Cees
 

JeeBee

  • #5
Het gaat om een kunststof schuifpui. Er is niet gewerkt met pur. Maar er zit een '....bandje' tussen muur en schuifpui. De ruimte ertussen is in ieder geval behoorlijk royaal (meer dan een centimeter op sommige stukken).

Als het vocht dan inderdaad achter het triplex langs gaat is het dan verstandig om dicht te kitten?
 

Cees S.

  • #6
Is je muur dan zo krom of is het kozijn dan verkeerd geplaatst.
Je zou het kunnen controleren door een rechte lat er eens tegenaan te houden. Er zit volgens mij wel wat fout.

Cees
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu