Afdak maken in tuin

Twanvz

  • #1
Wat ik wil maken, een afdak van 3,80 x 3,93 m.
Zeg voor het gemak anders maar even 4 bij 4 meter.

Het afdak, of de overkapping, hoe je het noemen wilt, moet achter in de tuin komen.

Linkerkant muur hoogte: 1,80 m
Achterste muur hoogte: 1,80 m
Rechterkant schuur hoogte: 2,40 m ongeveer
Hoogte schuurdeur: 2,08 m ongeveer

Ik wil een afdak maken van ongeveer 2,10 hoog.

Ik heb op het moment 20 balken liggen van 85x85.
Hoogtes varieren van 208mm tot 212mm, dus dan kan ik het af laten lopen.

Ik heb ook een heel aantal balken liggen van 45x45x240.
Die zou ik wel willen gebruiken als balken om daarover heen Underlayment platen te leggen van 18mm dik. En daarboven op dakleer trouwens.

Nu was mijn idee het volgende:
Rondom 8 balken de lucht in zetten, die van 85x85.

Zo:


Dan kunnen er 7 balken aan de muur bevestigd worden (ik dacht zelf aan 140mm schroeven 6mm doorsnede en dan 8mm pluggen in de muur).
En dan 1 balk die zit dan met een ijzer op de grond voor in het midden.

Dan vervolgens 2 balken in de breedte doen, aan de rechtermuur kan dat gewoon, aan de linkermuur is de muur maar 1,80 hoog dus daar moeten dan balken onder.

Ik weet niet wat voor balken die dikkere moeten zijn, ik hoorde ergens 40x70? Maar als het bijv 58x190 is, dan betekent dat dat mijn plafond tot aan minder dan 2 meter komt, dan wordt het wat laag.

Die zware balken had ik hier getekend in het rood.

 

Pirke

  • #2
Ik snap niet waarom je zo moeilijk doet met die staanders.
Gebruik gewoon die schuttingmuur aan de linkerkant en leg ze daar op. Is tenslotte voor de helft van jou neem ik aan. En bevestig ze aan de andere zijde aan de schuurtje. Leg op de linkermuur een extra balk zodat het iets hoger wordt.
Neem dan wel zwaarder hout. Voor een overspanning in 1 keer zit je al op een kopmaat van 7x17 cm.

Voor de constructie die jij bedacht heb is een kopmaat van 5x5 cm voor de liggers veel te gering. Niet doen dus! Is ook geen dakdekker die daar op gaat staan.
 

Twanvz

  • #3
Muren zijn maar 1 steens, dan moet ik toch palen er bij gebruiken. Ik wil niet dat er een muur omgetrokken word of valt.

Is dat wel safe dan?

Als ik een balk op de muur zou moeten leggen dan moet het wel een een balk zijn van 30 cm dik? Want ik wil het afdak op 210mm hoogte, aangezien de deur 208mm is?

5x5 niet sterk genoeg als je die om de 30 cm legt ofzo? daarboven op komen underlayment platen he?
 

Millew

  • #4
Als een paal in het midden geen bezwaar is, zou je het als volgt kunnen doen:



De rode en blauwe zijn twee rijen palen 85x85 mm.
De bruine zijn balken van 135x45 mm en de oranje zijn balkjes van 90x45 mm h.o.h. 60 cm, die je tussen de bruine balken in zet met balkdragers of halfhout inkepingen.

Als je er genoeg van hebt, dan kan je die balken van 135x45 eventueel samenstellen uit de balkjes van 45x45 die je al hebt. Met constructielijm en schroeven aan elkaar zetten en eventuele kopse lassen met een schuine las verbinden.

Eén van de bruine balken maak je met kozijnpluggen h.o.h. 50 cm tegen de muur van de schuur vast of, als je dat niet vertrouwd, zet je er ook 3 palen onder.

Een minder hoge constructie in hout is niet haalbaar of het wordt een hangmat waar je het regenwater in kan verzamelen.
 

Millew

  • #5
P.S.:

het is wel de bedoeling dat de oranje balkjes overal komen te liggen. Ik had alleen geen zin om ze allemaal te tekenen.
 

Twanvz

  • #6
Ok duidelijk verhaal.
alleen, is 45x45 niet voldoende?
je had het over 90x45 , moeten die ook in de hoogte dan? dus met de lange kunt verticaal? moet ie nog zo sterk zijn dan?
 

Pirke

  • #7
De muur is de hoek om gemetseld, dus in principe zal hij niet vallen.
Maar als je daar behoefte aan hebt zou je altijd een paar schoren van 45graden tegen de muur en de onderkant van de draagbalken kunnen schoeven. Zodat de muur extra steunt tegen het schuurtje.

De balk hoeft niet direct op de muur. Je kunt op de muur een 4 paar stalen voetjes monteren waarop je de balk legt.


Denk je wel aan de hemelwater afvoer?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Ik zou de balken niet zomaar op de muur leggen, de muur is mandelig, zie artikel 62.
Waarschijnlijk hebt u een bouwvergunning nodig en toestemming van de buren omdat de hoogte boven de 2 meter zit en hoger is dan de scheidingsmuur, informeer even bij de gemeente.
 

Pirke

  • #9
Over de Mandeligheid van de muur heeft Jan natuurlijk een punt. Maar daar zou je afspraken over kunnen maken.

M.b.t. de hoogte: sinds 2010 hebben we gelukkig de Wabo. Onder die wet kan veel meer als vroeger.
 

Millew

  • #10
Twanvz schreef:
Ok duidelijk verhaal.
alleen, is 45x45 niet voldoende?
je had het over 90x45 , moeten die ook in de hoogte dan? dus met de lange kunt verticaal? moet ie nog zo sterk zijn dan?
45x45 is niet voldoende en ja, die van 90x45 moet 90 vertikaal. En bij die van 135x45 de 135 vertikaal.

@Jan:
Over welke muur heb je het? Er zijn er meerdere. Zoals ik het voorstel, komt de overkapping alleen op de eigen berging te rusten. De rest staat op palen.
 

Twanvz

  • #11
Ik vind het idee van de tekening van Millew een goed idee, alleen ik zou graag die middelste blauwe paal schrappen.
Zodat ik meer ruimte er in heb.

Dan zou ik alleen dus "draagbalken", zijn bruine balken, in de breedte moeten doen in plaats van in de lengte.

Inderdaad balken komen niet OP de muur, voor het geval dat de buren het daar (ooit) niet mee eens zouden zijn inderdaad. Goed punt.

Ok, en 135x45 is wel voldoende sowieso verder dus? Ik dacht dat ik iets van 7x17 moest hebben, had ik ergens op een site een berekening voor gedaan maar ik weet niet in hoe verre ik me hier aan moet houden.
 

Millew

  • #12
Als de paal in het midden komt te vervallen, dan worden alle balklengten 2x zo groot. Dat betekent dan vanzelf veel zwaardere balken en kom je inderdaad uit op 170x70 mm h.o.h. 60 cm of 145x55 mm h.o.h. 30 cm.

Het probleem is niet zozeer sterkte maar doorbuiging, waardoor je kans hebt op waterophoping bij zware regenval.
Met voldoende afschot kan je daar wel wat aan doen, maar daar heb je ook niet veel hoogte voor beschikbaar.

En anders moet je een lichtere dakbedekking kiezen, b.v. kunststof kanaalplaten. Maar ook die moeten voldoende afschot hebben.
 

Twanvz

  • #13
Mogen dat gewoon vuren balken zijn of?

maar die 45x45 is niet voldoende omdat? je er anders niet op kan lopen? of voor sneeuw, of waarvoor?

ben benieuwd hoe of wat.

en iedereen zegt wat anders, ik weet niet wie er écht verstand van heeft.
 

Millew

  • #14
Ik heb er verstand van, althans genoeg voor dit soort sommetjes.

Bij een overspanning van 4 meter en balkjes 45x45 mm h.o.h. 30 cm is de doorbuiging t.g.v. alleen eigen gewicht van hout en dakbedekking ca. 20 mm.
Gaat daar een loodgieter overheen lopen met een rol bitumen onder zijn arm, dan kan de doorbuiging plaatselijk ca. 50 tot 65 mm worden, afhankelijk van hoeveel balkjes er meewerken en de plaats waar hij loopt.

Voor sneeuwbelasting moet je officieel rekening houden met 50 kg/m2. De doorbuiging is dan over de hele breedte van het dak in het midden ca. 50 mm.
Vijftig kg lijkt veel, maar een laag van 10 cm natte sneeuw weegt dat al.

Ook bij een onopgemerkte verstopping van de regenwaterafvoer kan de belasting al gauw 50 tot 70 kg/m2 worden, afhankelijk van de hoogte van de opstand en de hoeveelheid regen die in korte tijd kan vallen.
Door deze ophoping van water ktijg je doorbuiging en dus ontstaat er een kuil, waar nog meer water zich kan verzamelen en waardoor ook de belasting zich in het midden van het dak concentreert. Dat veroorzaakt nog meer doorbuiging totdat alles op de grond ligt. Zoek maar even op wateraccumulatie, dan kan je zien wat dat kan veroorzaken.

Bij het berekenen van de doorbuiging in de verschillende situaties heb ik ook nog rekening gehouden met het gunstige effect van de underlayment. Volgens de voorschriften hoort dat eigenlijk niet, maar als je de underlayment met ruim voldoende schroeven vastzet en ook onderling koppelt, dan zie ik daarin geen probleem.
 

Twanvz

  • #15
OK het is voor mij duidelijk.

dus in jouw voorbeeld moeten sowieso 3 balken van 135x45.
en dan vervolgens die 90x45 balken daar bovenop?
of ertussen?

ik dacht als ik die 45x45 er overheen zou doen en dan om de 30 cm dat het dan sterk genoeg was met daarna underlayment 18mm er overheen, maar dat is dus niet zo.
 

Millew

  • #16
Millew schreef:
De bruine zijn balken van 135x45 mm en de oranje zijn balkjes van 90x45 mm h.o.h. 60 cm, die je tussen de bruine balken in zet met balkdragers of halfhout inkepingen.
Als je de middenpaal weg zou willen laten, dan moet de middelste bruine balk 220x70 mm worden. Die hoge balk zou je dan eventueel weg kunnen moffelen in een licht puntdak. Dan blijf je voldoende doorgangshoogte houden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
@ Millew,

ik reageerde op het voorstel van Pirke om de balken op de scheidingsmuur te leggen.
 

Twanvz

  • #18
Ik kan ook in plaats van 220x70 gewoon 2 balken naast elkaar zetten van 45x170 ofzo toch?

of is dat niet?
 

Twanvz

  • #19
Hey Millew

kan ik in plaats van 45x90 ook 40x100 gebruiken?
kan daar goedkoop aan komen.
 

Millew

  • #20
40x100 vervangen door 45x90 is geen probleem, vooropgesteld dat het dezelfde houtkwaliteit is.

De balk van 220x70 vervangen door twee van 170x45 is niet sterk genoeg. Twee van 170x60 of breder kan wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu