Afdak 6 x 5 m

Wmuller

  • #1
Plan: afdak bouwen van 6.000 m x 5.000 mm. (lange zijde 6 m is oost-west).
Functie: stalling kleine caravan, aanhangwagen, tuinmeubels en gereedschap winddroog houden.
Noordzijde (20 cm vanaf de erfgrens, 7 m vanaf van vanaf een openbaar wandelpad): half-open, dwz planken 100 x 30 mm horizontaal om en om aan beide zijden van de staanders, zodat wind toegang heeft en inkijk niet mogelijk is. Alle andere zijden open.
Zuidzijde: naar de tuin gericht,
Westzijde: afstand tot achterzijde garage/berging = 2.300 mm. Noordzijde vd de garage, klinkerpad 2 m breed naar oprit en voorterrein.
Aan de noordzijde wil ik 4 poeren/palen plaatsen op 1,75 m afstand.
Aan de zuidzijde wil ik 3 poeren/palen omdat het handig kan zijn i.v.m. logees de caravan de tuin in te kunnen rollen.
Dak: hellend naar zuid aflopend i.v.m. mogelijke zonnepanelen laagste punt 220 cm +mv. Dakbedekking metalen platen, eenvoudig profiel met Terracottacoating RAL 3009, 2,87 kg/m2, afm. 2.000 x 906 X 0,4 mm. Eventueel zonnepanelen ipv dakplaten.
De vraag is nu naar de afmetingen van de nodige balken en planken (Larix, Douglas of Eik).
Staanders: ik denk aan staanders van 220 lang op een poer met 5 cm zicht. In die poer een draadstang 22 mm met moer + plaat waarmee je de hoogte van de staander kan fine-tunen.
Maat staanders 100 x 100 of moet dat meer zijn?
Noordzijde 4 staanders, zuidzijde 3 staanders om de caravan er tussen door te kunnen duwen.
Welke hoogte en dikte maten moeten de liggers hebben die ik op de staanders leg? (Natte sneeuw weegt veel) Lengte hoeft geen 6 meter te zijn, ik kan wel 2 kortere balken aan elkaar schroeven met een las en draadstangen.
De sporen worden vrij lang 5100 mm. In het midden wil ik die ondersteunen.
Op bijgaande schets staat het zijaanzicht vanaf de achtzijde garage.
Over die sporen komen dan panlatten van 30 x540 mm, 400 mm uit elkaar waarop ik de dakplaten vast schroef.
Ik denk eraan om op het dak later eventueel zonnepanelen te leggen, op welke wijze kan ik daar nu al rekening mee houden?
De 'ingang' van het afdak is het linker vak op bijgaande tekening. De caravan is 1850 breed dus kan door die opening van 2500 mm.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu