AEG Oko Lavamat centrifugeert niet meer

Henneveld

  • #1
Ik ben in het bezit van een AEG Oko-lavamat 6250 uit 1996 met de volgende nummers: Type 44 OG F01/ 645, 257300, E-nr: 605647124 en F 036/176884. Probleemloze machine tot gisteren.

Tijdens het wasprogramma stopte hij ineens bij het centrifuregen, terwijl mijn vrouw een aparte, soort chemische lucht rook, geen schroei of brandlucht.
Het water was inmiddels weggepompt.

Wat kan dit zijn? Bij nogmaal proberen komt de machine niet verder dan ' klikken' en daar blijft het dan bij. Tevens rijst de vraag of het nog wel het repareren waard is, toch al 11 jaar oud.

De trommel draait overigens nog prima en zo te voelen ligt de snaar er nog omheen. Graag reacties. David.
 

Henny

  • #2
Controleer de lengte van de koolborstels eens.
Indien de lengte hiervan minder dan 1 cm bedraagt, vervang deze dan.
Controleer ook even of de collector er nog goed uitziet.
 

Henneveld

  • #3
Dank voor je reactie Henny. Nu de achterkant en bovenkant eraf is, lijkt alles ok, bij de printplaat die van achteren gezien rechts voor bovenin zit, komt het tikkende geluid vandaan, overigens is dit het normale tikkende geluid wat bij de draaiknop hoort als hij van modes verspringt, evenals een olie achtige lucht. Nu heb ik hem twee keer aan het centrifugeren gekegen maar wel 4-5 keer niet. (dan hoor je 20-30 tikken en dat draait hij door naar het volgende programma) Likkt net of hij eeprogramma niet kan vinden.(draaiknop op centrifugeren gezet en gaan dan maar) Heb zelf het idee dat hier de fout moet zitten en niet in de koolborstels, want die doen het of niet immers?
De lente van de koolborstels, die zijn scheef afgesleten, meet de de langste of kortste lengte?

Graag je reactie. David
 

Henny

  • #4
Indien de hoge kant minder is dan 1 cm, dan moet je de koolborstels vervangen.
De koolborstels slijten niet schuin af; nieuwe borstels worden juist schuin geleverd.

Indien de borstels bijna versleten zijn, is het mogelijk dat de machine soms wel en soms niet centrifugeert.
(meestal niet meer indien er wasgoed in de trommel zit)
 

Henneveld

  • #5
Hoi Henny, de koolborstels zijn inmiddels afgesleten tot 6 mm, (en kunnen niet meer verder uit hun behuizing komen) ik denk dus zeker aan vervanging, ze zijn immers 11 jaar niet vervangen. Zodra ik dat gedaan heb zal ik je weer een reactie geven. Kan ze krijgen voor 32.50 per paar. De collector is verder in prima staat. Ga ze dus vervangen en hopen dat daarmee het probleem verholpen is.
 

Henneveld

  • #6
Koolborstels vervangen, bij het aanzetten centrifugeerd hij een keer voorzichtig. Later een damp vanaf de printplaat en de stop slaat eruit, tot twee maal toe. Oude lucht van electrische treinen. Wat nu? We overwegen een nieuwe want electronica kapot?
 

Henny

  • #7
Indien de koolborstels juist geplaatst zijn (schuine zijde) zal vermoedelijk de collector van de motor niet goed meer zijn.

Als je aan de as van de motor draait, (na het verwijderen van de snaar) hoor je dan een tikkend geluid?
 

Henneveld

  • #8
Nee as draait goed en ook de motor is geen probleem, heeft al gelopen. het is echt de printplaat, daar is iets doorgebrand.

we hebben inmiddels een nieuwe wasmachine besteld en hartelijk dank voor je hulp zover.

PS: Ik heb nu twee nieuwe koolborstels liggen, mag ik die ergens op de site ter verkoop aanbieden?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Misschien wil de winkel waar u ze gekocht heeft ze terugnemen, op het forum is aan/verkoop niet toegestaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu